Stockholmskonjunkturen: Rekordföretagande och fortsatt god tillväxt i Stockholm

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad

Den goda tillväxten i lönesumman fortsätter i Stockholm. Tillväxten i Stockholms Stad är fortsatt den högsta på över tre år, pådrivet av en stark privat sektor. Antalet nya företag ökar fortsatt i rekordfart och konkurserna blir färre. Det framkommer av den senaste Stockholmskonjunkturen. Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M), ordförande i Stockholm Business Region, kommenterar rapporten.

Under andra kvartalet 2011 ökade lönesumman med 6,7 procent i Stockholms stad jämfört med föregående kvartal. I övriga landet ökade lönesumman med 5,2 procent under samma period.

– Vi ser att tillväxten är fortsatt god i Stockholm. Arbetsmarknaden med ett ökat antal sysselsatta personer, starkt nyföretagande och lönesummans stabila tillväxt ger oss ett mycket gott utgångsläge för framtiden, säger arbetsmarknads- och företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M), ordförande i Stockholm Business Region.

– De senaste 4 kvartalen har 14 333 företag nyregistrerats i Stockholms stad. Det är nästan 40 nya företag om dagen, säger arbetsmarknad- och företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M), ordförande i Stockholm Business Region.

Mer om Stockholmskonjunkturen
På arbetsmarknaden ökar antalet sysselsatta personer i Stockholm till den högsta tillväxten på 2,5 år och de lediga jobben fortsätter att strömma till. Arbetslösheten minskar också på bred front, trots att utbudet av arbetskraft växer sig allt större. Den starka befolkningstillväxten fortsätter och staden växer nu med närmare 20.000 personer per år.

Under andra kvartalet 2011 gjordes 1.783 miljoner kommersiella övernattningar i Stockholms stad. Det är 8 procent fler övernattningar i jämfört med andra kvartalet 2010. I övriga landet var motsvarande siffra 4 procent.

Gästnätter från utomeuropeiska besökare har ökat mest (+20%). Bland de utländska besökarna svarade Tyskland, USA och Norge för de största volymökningarna under perioden.

För att läsa mer on Stockholmskonjunkturen Q2 som utkommer i dag, besök länk: