Ulla Hamilton: God tillväxt under fjärde kvartalet avrundar starkt år för Stockholm

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Företagar- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Tillväxttakten i lönesumman har ökat varje kvartal i Stockholms län sedan hösten 2009. Tillväxten i länet har under fjärde kvartalet inte varit så hög sedan början av 2008, vilket innebär en stark avslutning på 2010 för Stockholm.

- Jobben blir fler, allt fler företag startas och lönerna går upp. Stockholm är attraktivt och allt fler väljer att besöka staden och att flytta hit. Men vi kan inte luta oss tillbaka. Det finns fortfarande utmaningar, exempelvis i form av arbetslöshet bland unga och utlandsfödda, att komma till rätta med, säger företagar- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M).

Ladda ner rapporten i sin helhet: www.stockholmbusinessregion.se/stockholmskonjunkturen

Fakta
Lönesumman ökade under det fjärde kvartalet 2010 med 6,4 procent i Stockholms län och 6,3 procent i Stockholms stad jämfört med föregående kvartal. Det är den högsta tillväxttakten i Stockholms län sedan första kvartalet 2008 och innebär en stark avslutning på 2010.

På arbetsmarknaden har antalet sysselsatta invånare ökat stabilt samtidigt som antalet lediga jobb ökat kraftigt. Under fjärde kvartalet 2010 vände den öppna arbetslösheten ned i såväl absoluta tal som i relation till arbetskraften och når den lägsta nivån på 1,5 år.

Länet ökade antalet invånare med 35 161 personer och svarade för närmare hälften av Sveriges totala befolkningsökning under året. Även besökarna blir allt fler – Stockholm tillhör nu en av de städer i Europa som har över 10 miljoner kommersiella övernattningar per år.