Ulla Hamilton (M) och Håll Sverige Rent: Regeringen har en miljard skäl att göra om skräplagen

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

PRESSMEDDELANDE / PRESSINBJUDAN

"I dag inleds 2012 års skräpplockardagar av stiftelsen Håll Sverige Rent och Sveriges kommuner i ljuset av snart ett år med en ny skräplag som undantar en av de riktigt stora miljö- och nedskräpningsproblemen, cigarettfimpar. Varje år slängs 1 miljard fimpar på marken i Sverige. Regeringen måste agera och genast ändra lagen och göra det brottsligt att kasta cigarettfimpar på marken"

Det skriver Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad med ansvar för renhållning och stiftelsen Håll Sverige Rents VD Anna Linusson i dag i en debattartikel i Aftonbladet. I dag inviger de tillsammans officiellt skräpplockardagarna i Stockholm.

Läs hela artikel i Aftonbladet eller på länk http://www.aftonbladet.se/debatt/article14718883.ab

PRESSINBJUDAN:
Ulla Hamilton och Anna Linusson kommer i dag på förmiddagen officiellt inleda skräpplockardagarna i Stockholm genom att plocka skräp tillsammans med barn på förskolan Måttbandet i Stockholm. Medierna är välkomna att närvara.

När: I dag måndagen den 23 april kl. 10.30.
Var: Förskolan Måttbandet, Magnus Ladulåsgatan 19, Södermalm i Stockholm.
För karta se: http://g.co/maps/stbhq

Presskontakt:
Oliver Carrà, pressekreterare, 076-12 29 202 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222.

Fakta om skräpplockardagarna i Stockholm och fimpproblemet:

• Stockholms stads skräpmätning genomförd med Håll Sverige Rent och SCB visar att fimpar utgör i genomsnitt 65 procent av räknade skräpföremål på gator och allmän platsmark i Stockholms stad.
  • 2005 visade Håll Sverige Rents undersökningar visar att över 1 miljard fimpar slängs på marken i Sverige varje år. Det är en ökning med 36 procent sedan 2007.
  • För sjätte året i rad genomför Stockholms stads trafikkontor och stiftelsen Håll Sverige Rent skräpplockardagar, som 2012 pågår mellan 23 och 27.
  • På några år har antalet deltagande förskole- och skolbarn som samlas för att vårstäda stadens parker, torg och skolgårdar ökat från 3 000 till 40 000.
  • I samband med skräpplockningen arbetar förskolor och skolor med ett pedagogiskt material som handlar om hur vi tillsammans tar hand om vår gemensamma miljö.