Ulla Hamilton (M): Stockholmarna välkomnas till miljöfest i Kungsträdgården 3-7 juni

Miljö- och trafikroteln i Stockholms stadshus
Miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Den tredje juni slås portarna upp till Smaka på Stockholm och Stockholm Grönt i Kungsträdgården. I år är temat grönt. Mat- och dryckupplevelsen, som är Krav-märkt och ekologisk, kompletteras med miljöinformation, politisk miljöduell och en grön stockholmskarta.

– Jag vill uppmuntra alla stockholmare att ta chansen att komma till Kungsträdgården dessa dagar och ställa frågor om miljöhuvudstadsåret i stadens infocentrum. Det kommer att bli ett trevligt grönt arrangemang, med både mat- och dryckupplevelser, underhållning, information om stadens klimat- och miljöarbete och dessutom en politisk miljöduell mellan alla partier i stadshuset under världsmiljödagen den 5 juni, säger Ulla Hamilton (M), miljö- och trafikborgarråd i Stockholm.

– Stockholm är en grön stad och stockholmarna bryr sig om miljöfrågorna. Vi, och alla andra som medverkar på evenemanget, vill uppmärksamma det. Inte minst handlar det om att lyfta fram de vardagsnära miljöfrågorna, säger Anders Sewerin, Smaka På Stockholm med Stockholm Grönt.

Bröd, skådespel och politik i Kungsan

· Alla restauranger har minst en Krav-märkt rätt
· Alla har ekologiska drycker
· Arrangemanget är en del av miljöhuvudstadsåret.
· Stockholms stad, Håll Sverige Rent, Svanen och Krav finns på plats i infocenter varje dag för att svara på allmänhetens frågor
· Under hela veckan är det kockdueller med kända profiler som visar upp sitt stora matkunnande på scenen
· På världsmiljödagen den 5 juni har miljöminister Andreas Carlgren en kockduell och han kommer också finnas i informationscentret Stockholm Grönt Miljöinformation under dagen och svara på frågor
· Miljöborgarrådet Ulla Hamilton kommer att dela ut pris till Klimatchansen (5 juni)
· På världsmiljödagen går ”Miljöduellen” av stapeln. Samtliga partiet i Stadshuset frågas ut under 30 minuter var av moderatorn Mia Odabas om partiets miljöpolitik. Plats: ”Molins fontän”

För mer information om program och underhållning läs www.smakapastockholm.se

Helena Öman
Pressekreterare hos Ulla Hamilton
076-12 29 222

Moderaterna i Stadshuset, Stockholm

Moderaterna i Stockholms stad har fem borgarråd. Sten Nordin är finansborgarråd och gruppledare. Ulla Hamilton är miljö- och trafikborgarråd, Kristina Alvendal är stadsbyggnads- och fastighetsborgarråd, Joakim Larsson är ytterstads- och bostadsbolagsborgarråd och Ulf Kristersson är social- och arbetsmarknadsborgarråd.

Pressansvarig för Moderaterna i Stockholms stad är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Helena Öman är pressekreterare för Ulla Hamilton och Kristina Alvendal. Oliver Carrà är pressekreterare för Joakim Larsson och Ulf Kristersson.