Ulla Hamilton (M): Stockholms stads första Återvinningscentral för trädgårdsavfall

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

I dag öppnar ÅVC Trädgård i Högdalens industriområde i södra Stockholm, en service för stockholmare som vill bli av med till exempel ris och fallfrukt. Trädgårdsris blir sedan biobränsle, trädgårdskomposten återvinns till kompostjord och fallfrukten materialåtervinns och blir till biogas som ersätter bensin och diesel.

– I dag finns 25 000 villor i Stockholms stad. Lägger vi till radhusen blir det 40 000. Vi hoppas därför att den här trädgårdsinriktade centralen ska avlasta andra Återvinningscentraler i staden, samtidigt som tillgängligheten blir bättre för dem som bor i söderort, säger trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M), ordförande i trafik- och renhållningsnämnden i Stockholms stad.

Varje år får Stockholms stad in cirka 6 000 ton kompost och lika mycket ris till stadens återvinningscentraler. Nya ÅVC Trädgård beräknas kunna hantera hälften av komposten och en tredjedel av riset.

– Vi ser att stockholmarna redan återvinner mycket och då måste vi kunna möta ett ökat behov av anläggningar. Vi tror på ett fortsatt ökat intresse att återvinna, därför satsar vi på att bygga nya anläggningar, säger trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

Oliver Carrà, pressekreterare, 076-12 29 202 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222.

Fakta om ÅVC Trädgård

• ÅVC Trädgård tar emot trädgårdsavfall från privatpersoner och boende i Stockholms stad. Verksamheter kan lämna trädgårdsavfall mot betalning.
  • Trädgårdsavfall är ris (grenar, stockar), trädgårdskompost (löv, gräs, blommor) och fallfrukt (äpplen, päron, plommon). Annat grovavfall lämnas på stadens övriga återvinningscentraler.
  • ÅVC Trädgård ger möjlighet till en smidigare hantering för kunderna. Ris och löv kan lastas av direkt på markplan från släp och fordon istället för att behöva lastas över i en container – enklare och snabbare.
  • Med ÅVC Trädgård är ambitionen att löpande höja nyttiggörandet av avfallet och i o m införandet av fraktionen ”Trädgårdskompost” i söderort är förhoppningen att styra över upp till 2 000 ton material ytterligare från förbränning till biologisk behandling.
  • Öppettider mars-november: måndag-torsdag kl 16:00-20:00, fredag-söndag kl 9:00-17:00.
  • ÅVC Trädgård är en s k säsongsåtervinningscentral och har öppet under perioden 1 mars-30 november. Besöksunderlaget under december-februari bedöms för litet och under de månaderna kan trädgårdsavfallet istället lämnas på ÅVC Vantör.

För mer information om Stockholms återvinningscentraler besök länk: