Ulla Hamilton (M): Utmaningar och möjligheter med moderna IT-verktyg i skolan

Ulla Hamilton (M): Utmaningar och möjligheter med moderna IT-verktyg i skolan

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

I dag och imorgon äger den nionde Intel Education Summit rum i Stockholm. Beslutsfattare inom utbildningsfrågor från flera länder deltar för att lyssna, diskutera och lära sig mer på temat ”mobile learning”. Företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M) invigningstalar på konferensen.

– Det är roligt att Intel väljer att förlägga sin konferens i Stockholm, som är en av världens ledande städer inom ICT. Dessutom är konferensens tema mycket intressant för Stockholm, säger företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M) som invigningstalar på konferensen.

Konferensen bygger i år på fyra delområden: ”The technology of mobile learning”, ”The pedagogy of mobile learning”, ”The resources and usage models in mobile learning” och “The trends and limitations in mobile learning”.

– Även om Stockholm har kommit långt inom IT-området så har vi en del kvar att utveckla när det gäller hur vi använder IT i skolan och i undervisningen. IT i undervisningen är inte primärt en fråga om att använda datorer, utan om hur vi använder ICT och gör det till en del i pedagogiken. Här måste lärarutbildningen gå i takt med teknikutvecklingen, säger Ulla Hamilton (M).

Intel Education Summit arrangerar av Intel i samarbete med Stockholms stad och KTH. Det är en årligen återkommande konferens. Förra året gick den av stapeln i Salamanca i Spanien. Målsättningen med årets konferens är att diskutera utmaningar och möjligheter med att använda moderna it-verktyg.

– Få städer har så goda förutsättningar att klara detta som Stockholm. Här finns tre lärarutbildningar, en av världens främsta ICT-kluster Kista Science City och ett spelkluster som växer sig allt starkare i Stockholm, säger Ulla Hamilton (M).

Therez Olsson, pressekreterare, 076-12 29 200 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222