Ulla Hamilton: Rekordstarkt nyföretagande i Stockholm enligt ny konjunkturrapport

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Den senaste Stockholmskonjunkturen som Stockholms näringslivsbolag Stockholm Business Region (SBR) offentliggjort i dag visar bland annat på en fortsatt god tillväxt för Stockholm och stark utveckling för turistnäringen. Bolagets styrelseordförande arbetsmarknads- och företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M) kommenterar rapporten.

– Detta är glädjande att Stockholm står starkt men vi måste fortsatt arbeta med att stärka Stockholm som turist och kongresstad. Ett exempel på hur vi kan göra detta är arbetet med den länsgemensamma Stockholmsstrategin 2020 samt evenemangsstrategin som blir färdig senare i år, säger Ulla Hamilton (M), ordförande i SBR och arbetsmarknads- och företagarborgarråd i Stockholms stad.

Under tredje kvartalet 2011 gjordes 3,151 miljoner kommersiella övernattningar i Stockholm, varav 2,228 miljoner i Stockholms stad. En ökning med 2 respektive 3 procent jämfört med samma kvartal 2010. Gästnätter från utomeuropeiska besökare ökade mest under perioden med 11 procent. Bland de utländska besökarna svarade Kina, Polen och USA för de största volymökningarna.

Det starka nyförtagandet i Stockholm håller i sig med en årstakt på historiskt höga 24 700 nya företag i länet och 14 300 i staden.

– Det är också mycket glädjande att Stockholmskonjunkturen visar ett rekordhögt antal nystartade företag för perioden.14 300 nya företag i staden innebär jobb och tillväxt vilket är extra viktigt i den tid av ekonomisk oro vi befinner oss i, säger borgarrådet Ulla Hamilton (M)

Oliver Carrà, pressekreterare, 076-12 29 202 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222.

Hela rapporten kan läsas på länk: