Tal vid moderaternas framtidskonvent

Det talade ordet gäller
Anförande av Per Schlingmann vid moderaternas framtidskonvent 28 november 2008
Förnyelsen fortsätter.

Välkomna till moderaternas framtidskonvent. Vi förnyar inte bara politiken. Även detta är en nyordning i moderaterna. Vi testar något vi inte gjort förut. Vi har i mer än ett års tid ställt frågor och utvecklat politiken och vi släpper nu ut förslag för diskussion.

Vår förnyelse präglas av nyfikenhet, dialog och förankring. Vi har aldrig tidigare haft en så öppen process och lagt ner så mycket energi på att fånga upp förslag och tankar från aktiva i partiet. Ni här inne - och alla moderater där ute - betyder oerhört mycket för utvecklingen av partiet. Det är viktigt att vi samlas så här. Vi utvecklar moderaterna tillsammans, inte var och en för sig. Det är när vi står enade som vi kan bredda partiet och ta oss an nya utmaningar. Det visade vi 2006. Det ska vi visa 2010!

Vägen mot en ny politik är tydlig. Efter diskussionerna här ska arbetsgrupperna presentera sina slutrapporter för partistyrelsen som i sin tur utformar propositioner. Dessa presenteras för ombuden på partistämman 27-30 augusti nästa år i Västerås och den politik vi då lägger fast blir vår utgångspunkt när vi inleder diskussioner med övriga Allianspartier i reformgrupper och om ett gemensamt valmanifest. Detta valmanifest ligger sedan till grund för den politik vi kommer att genomföra i riksdag, kommuner och landsting under nästa mandatperiod.

***

Varför ska moderaterna fortsätta att förnyas? Tar det aldrig slut? Finns det ett färdigt hus vid vägens ände?

Nej. Det finns inget färdigt hus. Inget perfekt samhälle.

Men det kommer alltid att finnas en uppgift för oss.

Om en sak är jag alldeles övertygad. Utan förnyelse så kommer vi inte att få väljarnas förtroende 2010. Då kan vi stå där med våra idéer och se ryggarna på väljarna när de vänder sig till andra partier som de tycker bättre fångar samhällsproblemen.

Vi vet att många funderade på att rösta på moderaterna 2006 men till slut valde att inte göra det. De avstod därför att de tvekade om de verkligen kunde lita på oss. Var förnyelsen på allvar eller var nya moderaterna bara yta? Brydde vi oss verkligen om vårdbiträdena, barnskötarna och metallarbetarna?

Det är till dem vi vänder oss när vi åker hem från det här Framtidskonventet. Då kan vi säga att förnyelsen är på allvar. Moderaterna fortsätter att utvecklas och vår ambition är att bli det mest relevanta partiet i Sverige. Partiet som ser människors vardagsproblem, som ställer rätt frågor och som utvecklar en ansvarsfull pragmatisk politik som gör samhället bättre.

Vi ska vara partiet i centrum av svensk politik. Vi ska ställa nutidens frågor. Och tänk själv.

Vem är det idag som lyfter frågan om utanförskapet? Om ojämlikheten i vården? Eller kvaliteten i förskolan? Vem är det som vågar ställa de viktiga frågorna om integrationspolitiken? Vem är det som har kvinnors ställning på arbetsmarknaden som en viktig prioritering? Vilket parti är det idag som systematiskt och seriöst utvecklar en agenda för hur vi ska klara klimatomställningen? Det är moderaterna. Jag tror inte att särskilt många skulle ha trott det för bara några år sedan.

Och vilka frågor ställer sig människor idag? Just i dessa dagar är jag övertygad om att funderingarna handlar om den egna privatekonomin. Vad är det som händer? Hur kommer finanskrisen att påverka mig? Vågar vi köpa den där nya diskmaskinen vi har pratat om? Vad händer med kostnaderna för våra lån? Vad händer med värdet på vårt radhus? Kan vi känna oss trygga med våra jobb?

Detta är frågor som vi ska ta på allvar. Vi ska visa att vi utifrån dessa vardagsdiskussioner förmår föra en ansvarsfull politik.

Förnyelsen tar inte slut här och nu. Verkligheten förändras och vi med den.

Detta är en av många saker som skiljer oss från socialdemokraterna. Vi utgår från samhällsproblemen och medborgarnas vardag. Inte från vårt eget parti och makten.

***

Varje dag tar vi ansvar för hela Sverige. Precis som Fredrik leder regeringen med säker hand i en orolig tid så tar Anna ansvar för Enköping, Olle för Boden, Lars-Erik för Solna och Charlotte för Skara.

Samtidigt arbetar Anja och Janne för att få väljarnas förtroende i Malmö och Göteborg. I Ludvika funderar Kjell över hur vi kan bryta socialdemokraternas långvariga maktinnehav och i Hofors planerar Ziita och Alf för hur moderaterna ska kunna få fler väljare 2010.

Det är ansvar. Vi söker ansvaret. Vi vill ta detta ansvar för hela Sverige - oavsett om vi sitter i regering, riksdag, kommun eller landsting. Vi ryggar inte för samhällsproblemen. Vi gräver inte ner oss. Vi vänder oss inte inåt. Vi är öppna. Vi löser problem.

Väljarna kan lita på nya moderaterna.

Sverige behöver också nya moderaterna.

Sverige behöver en statsminister som kan leda en stabil och ansvarstagande majoritetsregering.

Sverige behöver en finansminister som prioriterar ordning och reda och som inte slarvar med statsfinanserna.

Sverige behöver en arbetsmarknadsminister som tycker 100 procent i lön är viktigare än att gömma människor i utanförskapets statistik. Och som inte tvekar om att skapa förutsättningar för omställning i en svår tid.

Sverige behöver en socialförsäkringsminister som ser till individen och som inte låter människor falla mellan stolarna.

Jag skulle kunna hålla på så här. Vi bär ett viktigt ansvar i ett läge där många är oroliga för framtiden.

Sverige behöver moderater som tar ansvar.

***

Det ser inte riktigt ut så på den andra sidan. Där lyser ansvarstagandet med sin frånvaro. Det enda som regerar på den kanten är ansvarslösheten.

I onsdags diskuterade jag med socialdemokraten Veronica Palm i TV4. Vi skulle prata integrationsfrågor och hon sade givetvis inte ett ord om vad de vill göra. Samtidigt sade hon en annan sak. Hon sade så här: "Vi har problem vi måste möta. Inte finanskris, utan den arbetslöshetskris som finns i Sverige".

Inte finanskris, sade hon.

Vi för en mycket aktiv politik som tar ansvar, främjar sysselsättning, investerar i framtiden och med omfattande verktyg för omställning. Men att hävda att det inte finns en finanskris att möta? Hallå Veronica - Sverige anropar! Jag tror många som sliter med att betala räntor på sina bostäder undrar vilken verklighet socialdemokraterna befinner sig i.

Sällan har så många kockar lyckats skapa så mycket förvirring.

Är det någon som vet vilka oppositionspartier som ska samarbeta och vad de vill med Sverige?

Mona Sahlin måste undra. Vad hände? Vart tog alla vägen?

Sittandes på sin gubbhylla skriver Pär Nuder böcker. Marita Ulvskog packar för nya uppdrag i Bryssel. Göran Persson jagar i skogarna utanför Torp. Ulrika Messing står bakom disken i sin inredningsbutik. Britt Bohlin sitter i residenset i Östersund. Leif Pagrotsky går på kändisfester.

Kvar står Thomas Östros. Ständigt denne Östros. Mannen som ser allt i svart men som aldrig har några svar kring vad socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet vill göra. Som dömer ut Alliansens politik men som själv fastnat i det recept som gav oss ett massivt utanförskap.

Har ni förresten noterat Mona Sahlins språk. Hon kallar vår politik nu för "satanisk". Hon måste träffa många amerikanska konsulter. Från "Alla ska med" till "Back in black".

Och visst är det synd att TV-programmet "Förlåt mig" inte längre går. Annars hade ju Mona varit en given gäst. "Förlåt mig, Lars Ohly". Och apropå den här typen av program för ju Lars Ohly tankarna till programmet "Ensam mamma söker" eller då kanske "Ensamt parti söker". Och med Lars Ohly med i samarbetet så hoppas jag faktiskt få se alla tre i programmet Lyxfällan så att de i alla fall kan sanera sitt ekonomiska alternativ något från alla ofinansierade löften.

Det finns en enkel - men allvarlig - fråga man kan ställa sig.

Hur ska Mona Sahlin kunna leda Sverige när hon inte ens kan leda sitt parti eller svara på vilka hon ska samarbeta med eller vad de vill göra?

Vi - och väljarna - kommer att ställa de frågorna fram till valdagen.

***

Nu tar vi nästa steg i förnyelsen av moderaterna. Finansoron och det försämrade ekonomiska läget skapar nya förutsättningar och behov på kort och lång sikt. Det handlar om att ta ansvar, föra en jobbskapande politik och stimulera omställning. Och det handlar om att föra en politik som skapar bästa möjliga förutsättningar för Sverige i det som ska komma efter kris och försämrad konjunktur.

Det handlar också om att ta ansvar och utveckla kvaliteten i välfärdens verksamheter.

Det var ett uppdrag som väljarna gav till oss i valet 2006.

"Se upp, om ni inte förbättrar er och visar engagemang i välfärdens viktiga frågor så röstar vi inte på er".

Det kunde vi höra.

Vi tar till oss detta.

Ni känner alla till vårt projekt Välkommen till verkligheten. Många av er som är här är med och genomför de 3000 besök i välfärdens verksamheter vi kommer att göra fram till 2010. Själv har jag än så länge träffat medarbetare på förskolor i Enköping, Karlstad och Örebro. Jag tror jag talar för många när jag säger att våra besök ger mycket. De ger oss nya perspektiv, goda idéer och en förståelse för att Sverige ser väldigt olika ut.

Men ändå. Mitt i olikheterna finns det gemensamma. Det som handlar om att man vill ta ansvar i sitt jobb, vara med och utveckla verksamheterna - och att Sverige ska vara ett rättvist samhälle.

Jag tror att detta med rättvisa är en god grundläggande värdering i Sverige. Gör rätt för dig, men ställ också krav på en rimlig politik som kommer alla till del. Vi gillar att människor behandlas lika och att alla får förutsättningar att få det bättre. Vi vänder oss emot särbehandling och att det inte skulle gå att förändra och förbättra. När några roffar åt sig på andras bekostnad, då protesterar vi. Jag tror att det är därför som så många uppskattar att vi tar parti för skattebetalarna och inte bankerna i hanteringen av finanskrisen.

Det är en viktig lärdom för politiken.

Sverige är ett samhälle.

Politiken måste vara rättvis. Samhället måste hålla ihop. Detta är särskilt viktigt i svåra tider.

Det är dags för oss att tydligare ta striden för ett rättvisare Sverige.

Skillnaderna mellan oss och vänstern är tydliga. För vänstern handlar rättvisa om att alla ska ha det lika oavsett vilka ansträngningar man gör. Det är därför vi har haft så undermålig kvalitet i skolan och det är därför vi har haft så höga skatter på vanliga inkomster. Det är också därför som politiken i Sverige haft så negativ inställning till småföretagare. Det spelar helt enkelt inte någon roll vilka ansträngningar man som människa gör, istället har inställningen varit att alla ska ha det så lika som möjligt, oavsett ambition och insats. Det är därför som den kvinna som anstränger sig och går från deltid till heltid knappt fått några kronor över efter skatt och minskade bidrag. Och det är därför vänstern tar så lätt på skolans kunskapsuppdrag.

Till och med LO har konstaterat att klyftorna ökade rekordartat under socialdemokratins tid vid makten. De rikare blev rikare och de fattiga blev fler.

Rättvisa enligt Sahlin och Östros, men inte enligt oss.

Vi vill att Sverige ska vara ett land som håller ihop och där alla ges möjlighet att komma till sin rätt. Det är kärnan i vår syn på rättvisa.

Vi bryter nu med socialdemokraternas bidragslinje och för istället en politik som ger fler människor jobb. Fler i arbete leder till minskade inkomstskillnader. Varje person som går från bidragsförsörjning till arbete en seger. Och det är bara om många arbetar som vi kan säkerställa goda pensioner och välfärd för alla äldre i Sverige.
Fler som jobbar ger ett rättvisare Sverige. Ett växande Sverige kan bli ett rättvisare Sverige.

Med fler som arbetar kan vi också frigöra resurser för att investera i viktiga välfärdsverksamheter och sänka skatterna för människor med låga inkomster. Det är rättvisa att låta undersköterskor, vaktmästare och metallarbetare få behålla mer av sin lön för det slit deras arbete ofta medför.
Sänkta skatter ger ett rättvisare Sverige.

För oss är det viktiga vart man som människa är på väg, inte var man kommer ifrån. En kärnuppgift för politiken blir därför att utjämna livschanser; att se till att alla människor i Sverige, oavsett vilken bakgrund man har, ges lika möjligheter att utvecklas.

Något som tydligt illustrerar vilket orättvist Sverige socialdemokraterna lämnat efter sig är att Sverige blivit ett land där människors möjligheter beror på var du kommer ifrån.

Vi bryter nu med denna utveckling och det vi gör det bland annat genom att satsa på skolans tidiga åldrar och med en politik som ger fler människor jobb. Det är en viktig prioritering för oss att ge människor möjlighet att bryta med sitt sociala arv.
En skola där ingen faller igenom ger ett rättvisare Sverige.

Den ojämlika vården är ett annat samhällsproblem som vi tar på allvar. Ofta diskuteras strukturer och ägarformer inom vården eller hur stora landstingen ska vara, men den verkliga orättvisan är att det skiljer sig åt i Sverige när det gäller kvalitet och tillgänglighet. I socialdemokraternas Sverige spelar det roll var du bor. En ojämlik sjukvård ställer krav på patienter att själv agera och ta reda på information om sina rättigheter. Det drabbar som vanligt de människor som har det svårast och inte är vana att hävda sig mot sjukvårdsbyråkratin.

Vi accepterar inte ett Sverige där det ska spela roll var du bor. Välfärdsverksamheterna ska vara av hög kvalitet och finnas tillgängliga för människor i hela landet!
En jämlik vård ger ett rättvisare Sverige.

Mina vänner, vår politik gör Sverige mer rättvist. Nu är det dags att räta på ryggarna och ta debatten.
***

Med framtidskonventet markerar vi halvtid i utvecklingen av politiken som kommer att göra Sverige ännu bättre nästa mandatperiod.

Idag är det är vi som ställer frågorna.

Det är vi som formulerar svaren.

Och - det är vi som kommer att vinna valet 2010!

Presskontakt: Evin Khaffaf, 0736 828111