En handbok i hur du blir vinexpert på 24 timmar

Jancis Robinson är en av världens främsta vinkännare och vinjournalister. I denna smidigt förpackade handbok delar hon med sig av sin expertis med lika delar auktoritet, fyndighet och lättsamhet.

Vinexpert på 24 timmar är den ultimata läsningen inför middagsbjudningen för dig som vill imponera eller helt enkelt bara slippa känna en smygande stress till följd av lekmannamässig okunskap när festens självutnämnda vinkonnässör börjar orera. Boken är rik på kunskap men fri från snobberi. En rolig, opretentiös och genuint användbar guide till världens mest mytomspunna dryck.

Exempel ur boken:

Vad är vin?

• Jancis version: Vin är världens mest utsökta, stimulerande, variationsrika och irriterande komplicerade dryck. Den muntrar upp, får ens vänner att verka vänskapligare och smakar underbart tillsammans med mat.
  • EU:s officiella definition: Vin är en alkoholhaltig dryck framställd genom jäsning av saften från nyskördade druvor. Jäsningen äger rum i ursprungsdistriktet enligt lokala traditioner och metoder.

Myter och fakta om glasets betydelse:

I motsats till vad glastillverkare hävdar behövs inte mer än en glasstorlek eller form. Det finns ingen logik i påståendet att ett vitt vin ska serveras i mindre glas än ett rött vin. Yrkesprovare har också börjat anamma åsikten att till och med champagne, portvin och sherry bäst avnjuts i glas med exakt samma storlek och form som för andra viner.

Två av Jancis tio bästa vintips:

• En del väldigt bra viner försluts numera med skruvkapsyl, eftersom producenter (och konsumenter) har tröttnat på defekter som uppstår på grund av undermåliga korkar.
  • Färgen har mindre betydelse än tyngden när man ska matcha vin och mat.

Ett axplock av vad dina vinval berättar om dig:

• Prosecco: Rolig, utåtriktad, chosefri
  • Vin i tunga flaskor: Offer för marknadsföring
  • Röd Bordeaux: konservativ, traditionalist
  • Naturviner, sherry: Hipster
  • Bourgogne: Masochist (felprocenten kan vara frustrerande hög)

Du får även lära dig namnen på de populäraste röda och vita druvorna och vad som kännetecknar dem. Vilka viner som är värda att spara (och vilka som helst bör drickas redan ikväll). Vad förpackningen egentligen har för betydelse, vokabulären du behöver för att imponera på festen och inte minst, du får lära dig hur man beställer vin på krogen.

JANCIS ROBINSON är en flerfaldigt prisbelönt brittisk författare och journalist som har utnämnts till »världens mest respekterade vinkritiker« av tidningen Decanter. Hon är den första person utanför vinindustrin som utsetts till Master of Wine och hon har tilldelats den brittiska hedersorden OBE av drottning Elizabeth, vars vinkällare hon numera styr över. Jancis Robinson är författare till en mängd vinböcker, däribland The Oxford Companion to Wine, Wine Grapes och The World Atlas of Wine.

»En ytterst trevlig bok, skriven i sympatiskt ton av brittiska Jancis Robinson, vinvärldens förmodligen främsta vinkritiker. Perfekt julklapp till den vinintresserade.« | Inrikes

Om Jancis Robinsons tidigare böcker:

»The Oxford Companion to Wineär ett måste för alla som är i branschen och erbjuder njutbar läsning om du är det minsta nyfiken på varför vin är så fängslande.« | The New York Times

»En ovärderlig källa för seriösa vindrickare som aldrig kan få sin kunskapstörst släckt när det gällervarietals, apellationer, vinhistoria och vingårdar.« | Business Week

»Utan tvekan världens mest omfattande vinguide. Och bäst av allt, det är inget torrt uppslagsverk utan är skrivet med en fyndig insiders tilltal.« | Town & Country

»Den viktigaste vinboken på många år.« | Fermentation

För mer information och recensionsexemplar kontakta: mette@modernista.se
För högupplöst omslag och författarfoto klicka r.

• Litteratur

• mat & dryck
  • vin
  • modernista
  • böcker
  • jancis robinson

Modernista grundades 2002 och har sedan dess haft tyngdpunkten i sin utgivning på skönlitteratur. Idag ger förlaget ut allt från svensk poesi och prosa, utländska underhållningsförfattare till memoarer, biografier, barn- och ungdomsböcker och de stora klassikerna. Modernista har en katalog om 2.000 titlar och ger 2016 ut cirka 150 tryckta böcker och 600 e-böcker.

Mette Kristoffersson

PR och Marknadsansvarig