De Globala Målen

2019 blev förändringens år – tack för året som gått!

För Modexa betydde 2019 många positiva förändringar.

Intern utveckling med förbättrade processer, ökad kapacitet i produktion och rekrytering av ytterligare kompetens för att möta de förändringar vi förutspått skulle komma. Och framförallt fortsatt fokus på hållbara renoveringar. Vi ser också att en extern omsvängningen sker under 2019!

Externt kunde vi se att Hållbarhetsfrågorna slog igenom och fick betydelse på riktigt hos våra kunder. Inte minst kan detta ses i den tydliga omsvängning som skett vad gäller stora renoveringar – från omfattande ROT-renoveringar med evakuering till varsamma renoveringar med kvarboende hyresgäster.

Internt har vi sett denna utveckling komma under många år. Därför har vi också utvecklat Modexa den senaste treårsperioden – från ett renodlat köksrenoveringsföretag till en partner som skall bistå kunderna med både kunskap och genomförande i ett bredare perspektiv. Detta gör vi genom Modexametoden™ som innebär varsam renovering med kvarboende hyresgäster.

Det här gäller inte enbart kök, utan vi har utvecklat Modexa med allt från förstudieverktyg och kunskap till att kunna genomföra renoveringar av hela bostadsområden med samma metod. Vi ser alltid till kundens förutsättningar utifrån Modexametodens™ 4 perspektiv: Bolagets, Fastighetens, Hyresgästen och Genomförandet. Vi ser också till att genomförandet optimeras vad gäller industriell effektivitet, prefabricering samt utvecklad involvering och kommunikation med de kvarboende hyresgästerna.

Modexagruppen – det nya Modexa

Modexagruppen består av ett moderbolag och tre olika verksamheter, alla med strategisk inriktning på ett erbjudande som gör det möjligt för våra kunder att välja varsamhet och kvarboende hyresgäster – en samlade strategi för renovering, underhåll och tillval.

Vi är nu stolta att kunna erbjuda kunderna och marknaden ett mycket bredare koncept.

• Modexa Bostadsförädling– strategisk partnering och varsam renovering av hela bostadsområden. Kunskap, förstudier, projektering, projektledning samt industriellt och effektivt genomförande.
  • Modexa Bad– genomför projekt med varsam renovering med kvarboende hyresgäster där badrum och stammar byts på 10 - 12 dagar/stam. Projekten är oftast på 100 – 300 badrum i samma område.
  • Modexa Kök– med lång erfarenhet och 12 000 köksförnyelser per år där vi gör allt från asbestsaneringar, målning och moderna funktioner – både i enstyckskök och projekt. Flyttar kostnader till intäktsbringande tillval. Hantverkare inom alla områden på 35 orter runt om i Sverige.

Det krävs att man tar i för att växa! Under 2019 har vi ändrat en hel del i vår produktion, främst ytbehandlingen, för att kunna producera 50 % mer än tidigare. Under omställning, utbildning och anpassning av processer har det påverkat vår kapacitet men framåt är det mycket positivt.

2019 sparade Modexa 2 579 ton CO2. *

Ann-Kathrin Espelin, Hållbarhetsstrateg;

– Genom att våra kunder väljer att inte slänga ut hela kök, utan att renovera på ett varsamt sätt och bevara det som är bra blir den totala besparingen av koldioxid mycket stor, vilket är väldigt kul.

– Vi ser att hållbarhetstrenden ökar. Det är inte okej att slänga ut saker och inte tänka på miljön längre. Detta är något vi strävat efter så det känns väldigt positivt, säger Ann-Kathrin.

För bostadsbolagen innebär en renovering med Modexa en vinst både ekologiskt, socialt och ekonomiskt.

– Förutom att de gör miljöbesparingar i sin verksamhet så är det väldigt bra kvalitet både på det vi förnyar samt de material vi bevarar och förädlar i lägenheterna, så de får bra lösningar för en långsiktig förvaltning i sina bostäder vilket också är en vinst, säger Ann-Kathrin Espelin.

– Inom ramen för Modexa Bad har vi också startat upp en akademi där vi rekryterar personer med hantverksbakgrund som idag står långt ifrån arbetsmarknaden, vilket är helt i linje med vår inriktning på social hållbarhet, berättar Ann-Kathrin.

Modexa hjälper kunderna att öka sina intäkter

Mikael Larsson, Sälj- och marknadschef Modexa Kök;

– Många av våra kunder får en bra avkastning på sina renoveringar genom att de erbjuder sina hyresgäster att få ett nytt kök på ett smartare sätt genom tillval. Det får också en positiv effekt på Nöjd kundindex när hyresgästerna får vara med och påverka sin boendemiljö. Alla blir vinnare!

– Vi har konceptualiserat hela vårt erbjudande inom Modexa Kök, allt utifrån kundernas behov. Vi ser också att vi vinner framgång genom att vi hjälper kunderna att förvandla kostnader till intäktsgenererande underhåll, vilket är stort, säger Mikael.

Vad är målet för 2020?

– Att fortsätta växa, och det gör vi genom att leverera produkter och tjänster som våra kunder efterfrågar och som motsvarar deras behov. Det råder inget tvivel om det och att behovet finns, avslutar Mikael Larsson!

* Vår beräknade hållbarhetsvinst, angiven i CO2-eq, bygger på en livscykelanalys via IVL.

För ytterligare information:

Torgny Hellberg, CEO Modexagruppen Mobil: 0709-61 00 90, torgny.hellberg@modexa.se

Ann-Kathrin Espelin, Hållbarhetsstrateg Modexagruppen Mobil: 0736-63 84 02, ann-kathrin.espelin@modexa.se

Mikael Larsson, Sälj- och marknadschef, Modexa Kök Mobil: 0737-45 29 89, mikael.larsson@modexa.se