Christina Johansson VD LysekilsBostäder

Kökskampanj som snabbt överträffade alla förväntningar!

En standardhöjning i köket stod högt på önskelistan när LysekilsBostäder frågade sina hyresgäster vilka förändringar de ville se hända. Ett inlägg på Facebook väckte nyfikenhet för Modexa och ett halvår senare har bostadsbolaget nu genomfört sin första lyckade kökskampanj.

– Den har överträffat alla förväntningar, säger Christina Johansson, VD för LysekilsBostäder. Det var i oktober som bostadsbolaget genomförde kökskampanjen i tre utvalda bostadsområden.

Hyresgästerna fick välja mellan två paket innehållande bland annat nya köksluckor, handtag och bänkskivor till en mindre hyreshöjning. Totalt hälften av alla som fick erbjudandet nappade. I ett område var det hela 70 procent som tackade ja.

– Vi drivs av att göra hyresgästerna nöjda och samtidigt höjer vi standarden. Skulle en hyresgäst flytta ut har vi en finare lägenhet kvar vilket ökar attraktionsnivån. Dessutom är det en självfinansierad åtgärd eftersom hyresgästerna erbjuds standardhöjningen som tillval, säger Christina.

Nöjdare hyresgäster

LysekilsBostäder lägger stort fokus på att öka nöjdheten hos sina hyresgäster så när det vid en enkätundersökning blev tydligt att det fanns ett missnöje med köken var det ett självklart val att bemöta det. Christina upptäckte Modexa genom att en av Modexas kunder gjorde reklam för sin kökskampanj på Facebook.

– Jag blev jättenyfiken. Vi hade kunder som var missnöjda med sina kök fastän de inte var så gamla samtidigt som vi inte hade någon inplanerad ROT-renovering så vi tänkte ”åh vad smart, här kan hyresgästerna själv välja vad de vill ha”, säger Christina.

Modexa renoverar alla sina kök på befintliga stommar, det som är bra bevaras, vilket också var något som tilltalade LysekilsBostäder.

– I och med att de återanvänder så mycket blir det ju både miljömässigt och ekonomiskt bra, säger Christina.

Snabb process

I februari hade LysekilsBostäder ett inledande möte med Modexa och därefter rullade arbetet inför kampanjen igång.

- Vi attraherades av Modexas arbetsprocess och snabbhet. Vi gjorde ett första val och bestämde vad vi ville erbjuda våra hyresgäster men sedan har Modexa tagit fram allt underlag, säger Christina.

Utöver själva planeringen har Modexa hjälpt till med framtagning av informationsbrev till hyresgästerna, en folder som presenterar de olika tillvalen och affischer för att annonsera den inspirerande kökskvällen som avrundar kampanjen. Här får hyresgästerna en möjlighet att se och känna på de olika tillvalen och ställa frågor till Modexa.

– Vi är ett litet bolag med få anställda och här är det någon som tar oss i handen och gör allt så att det inte blir så tungarbetat för oss, säger Christina. Totalt kommer 62 kök nu att renoveras inom de närmsta månaderna.

– Nu har hyresgästerna gjort sina val och Modexa är redan ute och mäter i bostäderna så det har gått undan!, säger Christina. Hon beskriver utbudet i kampanjen som lite ”ordinärt” då det var första gången de provade på detta koncept. Så vi frågar, nu när ni testat – har ni kanske tankar på en till?

– Absolut, vi har lärt oss massor på detta och hoppas till och med kunna erbjuda större tillvalspaket framöver. Vi vågade inte riktigt mer i detta första skedet men nästa gång tror jag kanske vi utvidgar till val av kakel, fläkt och spis. Det är inget vi tagit ställning till än, men det märks att det finns intresse för det!

För mer information kontakta:

Mikael Larsson, Marknads- och Försäljningschef, Modexa

Tel. 0737-45 29 89, mikael.larsson@modexa.se