Anders Wesslén, servicechef Gavlegårdarna.

Så lyckades Gavlegårdarna i sin resa mot att erbjuda tillval i kök.

Med nöjdare hyresgäster i fokus startade bostadsbolaget Gavlegårdarna 2016 sin resa mot att erbjuda tillval i kök tillsammans med Modexa. Utmaningar i förhandlingarna med Hyresgästföreningen gjorde att det drog ut på tiden men efter ett lyckat avslut har man nu framgångsrikt genomfört renoveringar i 240 kök.

– Vi ville erbjuda våra hyresgäster något lite mer, lite bättre och lite snyggare än det vi erbjuder som ingår i hyran, säger Anders Wesslén, servicechef på Gavlegårdarna i Gävle.

Bostadsbolaget inledde sitt samarbete med Modexa 2014, då för att utföra punktinsatser i vissa områden där de behövde byta köksluckor.

– Vi hade svårt att justera och hitta reservdelar så därför valde vi en lösning med Modexa, berättar Anders.

I kölvattnet av dessa renoveringar uppstod tankar kring att erbjuda hyresgästerna tillval.

– Jag såg hur bra det blev som vi gjorde – hur så lite kunde göra så mycket, så jag tyckte det var värt att testa i större utsträckning och ge boende möjlighet att påverka sitt boende, säger Anders.

Förhandlingar med Hyresgästföreningen

2016 inledde Gavlegårdarna och Modexa samtal kring tillval på allvar men eftersom tillval innebär ett påslag på hyran krävdes att bostadsbolaget förhandlade med Hyresgästföreningen.

– Det krockade tyvärr med förhandlingarna om den årliga hyreshöjningen så det var inte läge att ta förhandlingar kring tillval då också. Vi tyckte det var någonting positivt men i de här förhandlingarna blir klimatet ofta lite ansträngt mellan oss, så vi trodde inte vi skulle nå fram med det budskapet just då vilket gjorde att det sköts på tiden, berättar Anders.

Under våren 2017 slöts ett avtal med Hyresgästföreningen.

– Vi hade då manglat ett par svängar fram och tillbaka, men sedan blev vi överens och då rullade allting igång! säger Anders.

Tre tillvalspaket

Försommaren 2018 kunde Gavlegårdarna presentera tre olika tillvalspaket för sina hyresgäster där de kunde välja bland annat nya köksluckor och bänkskivor. Fram tills idag har totalt 240 kök renoverats.

– Det har gått förvånansvärt bra. Vi har inte marknadsfört tillvalen på något sätt förutom vid två kampanjer ihop med Modexa. Jag tror egentligen vi skulle kunna sälja ännu fler kök, men vi behöver också ha resurser för att kunna hantera det, säger Anders.

Under kampanjerna med Modexa bjöds hyresgästerna in till två eventkvällar där de fick möjlighet att se och känna på de olika tillvalen. Representanter från Modexa fanns självklart också på plats för att svara på frågor.

– Det har vart trevliga kvällar. Jag var lite tveksam först, men det kom förvånansvärt många

som var intresserade och vi fick ganska många som tecknade avtal, berättar Anders.

Eventkvällarna hölls i Gavlegårdarnas Bobutik som Modexa också hjälpt till att inreda med prover och utställningsmaterial så att de bättre skulle kunna presentera tillvalspaketen för hyresgästerna.

Gavlegårdarna kallar sina tre tillvalspaket för ”Small”, ”Medium” och ”Large” och de innehåller olika mycket tillval.

– Vår tanke var att få flest att välja det största paketet. Det är det vi tjänar mest på i den meningen att vi höjer standarden mest i lägenheterna. Intäkterna är såklart också viktig, men det har inte varit det som drivit oss i frågan. Vi får en högre standard på det som monteras än det som sitter sedan tidigare, säger Anders.

Av de som hittills valt tillvalspaket är det cirka 90 procent som valt Large.

– Skillnaden i pris per månad är inte så mycket så då tycker nog de flesta att man kan ta mer när man ändå håller på, säger Anders.

Hur ser du tillbaka på den här resan nu?

– Jag skulle vilja påstå att det är väldigt uppskattat bland våra hyresgäster som valt tillval. De jag har varit i kontakt med har överlag varit väldigt positiva.

Förutom förhandlingarna med Hyresgästföreningarna vilka utmaningar har ni mött?

– Vi lade inte hela samordningen hos Modexa utan höll i vissa bitar själva, som asbestsaneringen. Det blev ibland lite svårt, exempelvis hände det att vi hade kök som inte vart asbestsanerade när de kom och skulle montera, så där sprack det lite. Nu försöker vi lägga över all samordning hos Modexa.

Överlag hur skulle ni sammanfatta samarbetet med Modexa?

– Det har fungerat väldigt bra. Det finns alltid saker att fila på men det har också att göra med att saker dyker upp under resans gång, men det har aldrig varit en omöjlighet att för oss, tillsammans med Modexa, lösa de problem som uppstått.

Mikael Larsson, Marknads- och Försäljningschef, Modexa,

0737-45 29 89, mikael.larsson@modexa.se