Moditys månadsbrev - Sveriges förutsättningar för en stark ekonomi

Moditys månadsbrev - Sveriges förutsättningar för en stark ekonomi

Sverige är på väg in i en recession-

Siffror på konjunkturen i Sverige har försämrats sedan sommaren. Man pratade då om den svenska kronan som en ”safe haven”, den nya Schweizer-francen. Den senaste tiden har dock kronan tappat i värde mot andra säkra valutor. Vi ser hur svenska företag har börjat varsla. Hushållen är mer pessimistiska, exporten svag, investeringar fallande och vi har dåligt drag i detaljhandeln. Det gör att även Sverige närmar sig en recession. Resten av eurozonen är redan där, Japan likaså.

I Europa är det alltjämt Spanien som utgör det största hotet. Spanien är nämligen där Grekland befann sig för ett par år sedan; 25 procents arbetslöshet, negativ tillväxt och med politiker utan väljarstöd. Grekland har varit tvunget att ställa in betalningar mot utländska investerare inte mindre än fem gånger sedan 1800 men sämst i klassen är faktiskt Spanien som gjort detsamma inte mindre än vid sju tillfällen under samma period. Skillnaden mellan Spanien och Grekland är att den förstnämnda anses för stor för att räddas på samma sätt som man försökt med den sistnämnda.

Sedan Greklands självständighet från det Ottomanska riket har man tvingats stå utanför internationella finansmarknader i hela 182 år. Vi tror att det sker igen någon gång nästa år. Den här gången har man dock försökt hitta kreativa lösningarna för att få ner deras upplåningskostnader, t.ex. genom att bevilja lån till tillbakaköp av egna (och numera extremt billiga) obligationer från marknaden för att annullera dem. Problemet har varit grekiska pensionsfonder med stora innehav och värderingar långt under rådande marknadsvärderingar vilket i förlängningen hade inneburit en kollaps av bank-och försäkring i Grekland.

Samtidigt på andra sidan Atlanten har vi fått veta att Obama är president i fyra år till och kan implementera nödvändiga åtgärder utan att oroa sig för att bli omvald. En amerikansk president kan bara bli omvald en gång och kan därför i sin andra mandatperiod ägna sig enbart åt landets bästa snarare än åt populistisk politik. Främst på agendan är den s.k. ”fiscal cliff” där man ska försöka enas om budgeten där republikaner äger representanthuset och demokraterna senaten. Kostnaderna för att inte nå en överenskommelse är förmodligen en recession och således inte ett alternativ.

- men vi tror inte den blir så långvarig

Så länge Kina fortsätter agera draglok i Asien och budgetarbetet i USA når i hamn tror vi inte det behöver bli någon långvarig recession i Sverige.  De fundamentala förutsättningarna i Sverige är goda eftersom vi inte har några tydliga obalanser. Vi har ett högt privat sparande och statsfinanser i gott skick. Det betyder att regeringen har lyxen att lägga om politiken till mer fokus på skattelättnader och utgiftsökningar. Inflationen är också väldigt låg vilket underlättar för Riksbanken att sänka räntan med 25 punkter vid mötet den 18:e december till 1.00 procent. Marknaden prisar i skrivande stund även in ytterligare en sänkning i början av 2013 till 0.75 procent pga. den vikande konjunkturen.  Mycket av kronans utveckling det senaste året kan förklaras av den relativa styrkan i svensk ekonomi med en mindre expansiv penningpolitik som följd. Nu minskar både de relativa ekonomiska styrkeförhållandena och ränteskillnaderna vilket, allt annat lika, borde leda till en kronförsvagning.

Noterbart med så mycket osäkerhet är att volatilitet har kollapsat till nivåer inte skådade sedan 2007, innan de senaste två finanskriserna. ICAP, en stor mäklare, rapporterar att deras valutaomsättning rasat med 17 procent från föregående månad och med 46 procent från föregående år. Stor osäkerhet kan visserligen orsaka avvaktande handel och mindre volymer men gärna inte mindre volatilitet. Vi tror att volatiliteten snart är tillbaka och att kronan kommer att försvagas mot dollarn i högre grad än mot euron. Bifogat, i pdf-version, finner ni två månadsgrafer på USDSEK respektive EURSEK med kommentarer.

Regioner

Modity Energy Tradings fokus är att hjälpa energibolag och större företag med en trygg och effektiv förvaltning av deras energiportfölj genom att aktivt agera på marknaderna för el, gas och miljöinstrument så som elcertifikat och utsläpprätter.

Modity Energy Trading ägs till 50 procent av Lunds Energikoncernen AB och till 50 procent av Öresundskraft AB och bildades den 1 juli 2010 genom en sammanslagning av energihandelsverksamheterna i respektive ägarkoncern.  Huvudkontoret ligger i Lund.