Långedsverken 2.0

Långedsverken 2.0

Långedsverken, Duni Rexcells gamla pappersbruk i Dals Långed, Långedsverken, är beläget precis intill Dalslands kanal och har stor potential att utvecklas till en kreativ mötesplats i Dalsland. Under 2023 har Open Wood, en experimentverkstad för möbel- och inredningsbranschens hållbara omställning, tagit plats i de gamla fabrikslokalerna, men platsen har rum för mycket mycket mer. Vad exakt? Det är något vi skapar tillsammans!

Under 2024 genomförs förstudien* Långedsverken 2.0 där Mötesplats Steneby tillsammans med andra lokala, regionala och nationella aktörer undersöker möjligheterna att utveckla det gamla pappersbruket till en framtida oas för kreativ utveckling, hållbar omställning och samarbete.

Under året kommer vi, tillsammans med andra, utarbeta en väl förankrad och attraktiv vision för platsen som kan användas som en kraftfull språngbräda för framtida utveckling och innovation. Vi vill att Långedsverken ska vara mer än bara en plats på kartan – vi ser det som en motor för nyskapande och hållbar utveckling i Dalsland.

- Med tanke på Långedsverkens vackra läge och dess historia med ett flertal viktiga innovationer, ser vi platsen i första hand som en fortsatt kreativ- och levande utvecklingsplats för hållbara lösningar. Vi ser det som ett möjligt centrum för detta, inte bara för Dals-Långed eller kommunen utan hela Dalsland. Lars Andersson, VD, Duni Rexcell

- Långedsverken är en anmärkningsvärd plats med en rik och fascinerande industrihistoria som har spelat en avgörande roll i utvecklingen och välståndet för Dals Långed. På Mötesplats Steneby ser vi Långedsverken, tidigare en blomstrande industri, som en gyllene möjlighet att återinföra liv och välstånd i både fabriken och samhället. Vi är nu engagerade i att omvandla denna historiska plats till en centrum för hållbar utveckling, som gynnar naturen, samhället och framtida generationer. Anders Lindgren, verksamhetsledare för Mötesplats Steneby

*Förstudiearbetet görs i samråd med nuvarande ägaren Duni Group.

Mötesplats Steneby arbetar för att det ska vara möjligt att bo och arbeta med kultur i Dalsland. Vi är ett regionalt uppdrag placerat i den kreativa miljön kring Steneby, Dals Långed och Not Quite, Fengersfors.

Vera Telemo

Utvecklingsstrateg 0766334469