Reportage: Det är något speciellt med Dals Långed

Reportage: Det är något speciellt med Dals Långed

Denna tredelade reportageserie fokuserar på tre orter i Dalsland som har något litet extra. Något speciellt som gör att du som besökare nästan kan höra hur det växer under ytan. Det gör något med en ort när en stor del av invånarna är konstnärer och andra kreativa. Nyfiket pratar vi med några aktiva på orterna för att se vad det är som gjort just deras plats så unik. Låt oss nu besöka Dals Långed!

När jag börjar kika närmare på Dals Långed är det med en varm känsla i bröstet. För tio år sen bodde jag där själv, som student på Stenebyskolan. Det är en av få platser som för mig varit riktigt hemma. Det var där jag blev kär i Dalsland med sina djupa skogar, vackra sjöar, trygga lugn och myllrande, inspirerande liv. Nu tittar jag tillbaka som en utomstående, boende på en annan liten dalsländsk ort. Som student i Dals Långed spenderades mycket av tiden i skolans lokaler. Det var en ljuvlig tid, men nu är jag nyfiken på det som finns utanför de väggarna.

Reportage kan du läsa på vår hemsidan här.
Vi vill gärna sprida och dela med oss - så vill du använda bilder och reportaget så är vi helt öppna för det. Kontakta vår kommunikatör Funny på Mötesplats Steneby.

Reportaget är skrivet av Sofia Petrén
Fotografier tagna av Funny Livdotter