Matkultur från förr är framtiden

Matkultur från förr är framtiden

Även om det inte är särskilt förvånande att kulturutövare i Dalsland har liknande tankesätt, anade jag faktiskt inte att en glassfabrik, ett bageri och ett bryggeri kunde ha så överensstämmande idéer och visioner. De gemensamma nämnarna skulle bland annat visa sig vara en passion för lokalodlade råvaror, önskan om en levande landsbygd och viljan att värna om hur mat och dryck framställdes förr i tiden, före modernisering och industrialisering.

Från mitt kök ringer jag upp Alex Rawlins, och på min skärm dyker han upp i sitt hem. Alex har tillsammans med maken Tom Cubbin startat ”Bagaren och Björnen” i Dals Ed. Med mjölpåsar i bakgrunden och hundtassar som rafsar mot trägolvet då och då, berättar Alex om hur de tyvärr bara lyckades hålla öppet i sex veckor under våren 2022. Detta framför allt på grund av det politiska världsläget som gjort att många priser skjutit i höjden. Men historien om deras verksamhet är ändå otroligt inspirerande och det tar inte lång tid att förstå att deras produkter, surdegsbröden, berört många. Till exempel minns Alex när en kund tog med Bagaren och Björnens finska rågbröd till sin finländska mamma, nu boende i Gällivare. Mamman hade inte ätit brödet på trettio år och började gråta när hon nu fick smaka det igen. Alex intresse för mat och mathantverk grundas i att försöka förstå hur folk åt, och hur de förädlade livsmedlet, många generationer tillbaka.

Alex berättar också om att rörelsen med hantverksbageri för många väckt intresset för att använda gamla ursprungliga råvaror som Ölandsvete, Dalavete och Svedjeråg, precis som han och Tom gjorde i sin verksamhet. De sädesslagen blev bortglömda i och med industrialiseringen, när det viktigaste var att man skulle få en stor skörd. Men de här gamla spannmålen växer högt och får djupt rotsystem, vilket gör att de får mycket högre halter av alla näringsämnen och även ger en bättre smak.

Riktig mat är viktigt
Smaken är också en viktig ingrediens i Artisan Glass, som tillverkas av Helen och James Dooley, även de verksamma i Dals Ed. Framför ett soligt fönster med växtlighet i bild möter jag dem på min laptop från köksstolen.

-Vi har ett ekologiskt sortiment. Traditionella svenska råvaror med lite twist. Lite annorlunda utan att vara konstigt, skrattar de.

När jag frågar vad deras mål eller budskap är svarar Helen snabbt:

- Riktig mat, och James fyller i: Glassindustrin är full av fuskmat och är bland de värsta industrierna när det kommer till sådant. Det som folk äter som glass är inte riktig glass, det är en helt annan produkt än den vi gör. Vi hoppas att folk ska uppskatta smakerna som vi använder – där de verkligen kan känna smaken av ingredienserna. Riktig mat är viktigt.

Även detta par flyttade till Dalsland från England och valde platsen lite slumpmässigt, men föll för naturen, skönheten och möjligheten att odla. De upptäckte direkt den fina svenska sommaren med frukt och bär som växer så bra här. De visste inte riktigt vad de skulle syssla med i Sverige, men visste att det skulle vara något med mat. De har odlat ekologiskt sen tidigt 90-tal och James säger självsäkert:

Helen och James startade sin verksamhet 2014 och började i mycket liten skala. Med inspiration från bland annat bageriet Brukets Godaste, som Helen menar har skapat en marknad med sitt bröd,

bestämde de sig för att testa vattnet och se hur det gick. De började med att sälja till Brukets Godaste i Fengersfors och Baldersnäs Herrgård och har nu många välrenommerade kunder på sin leverantörslista, såsom flera konstmuseum, Rosendals trädgård och Drottningholms slottscafé ”Karamellan Café och Restaurang”.

- Jag önskar att det skulle bli fler småproducenter i Dalsland, säger Helen. - Ja, att fler kollar på oss och på andra och startar, inte en glassfabrik förhoppningsvis, ler James, men något annat. - Ja, för vi bor här för att det är så vackert. Men vi skickar många pallar till Stockholm. Så det går, stämmer Helen in.

Det är inte bara vin man kan matcha till tallriken

- Jag tycker att det behövs ett bryggeri på alla små orter, så som det mer eller mindre har varit en gång i tiden. Det är en fin liten grej. Det ska finnas en butik, ett bageri och ett bryggeri. Det behövs för en levande landsbygd.

Pär Forsgren, grundare och drivare av Fengersfors Bruksbryggeri, tackar ja till min mötesförfrågan ute i sin gröna trädgård med en katt strykandes runt fötterna.

- Den närmsta drömmen är ju att kunna försörja mig på ett bryggeri. Den stora drömmen är att kunna få med sig en lokal produktion av alla råvaror. Att få med korn från gårdarna som också mältas här och humle från humlegårdarna, som ändå startat i södra Dalsland. Det skulle kännas väldigt, väldigt roligt om man kunde få en sådan produktion att funka.

Pär sålde sin första öl i mars 2021 och ser utmaningar, men också lösningar, med att driva en verksamhet i Dalsland. Exempelvis ger en liten befolkning ett mindre kundunderlag, men samtidigt täcker turismen upp. Verksamheten blir säsongsbetonad och försäljningen ökar under sommaren för att bli nästan obefintlig under vintern. Något att ha med i beräkningen, men som går att kompensera för om man är beredd, menar Pär.

Pär hoppas att folk ska kunna tänka lite annorlunda kring öl, att de inte ska köpa en mängd för att dricka sig fulla utan att det faktiskt kan vara en bra matdryck. Som han själv säger:

- Det är inte bara vin man kan matcha till tallriken.

Öl har en gammal tradition, i världen, men också i Sverige. Bryggerierna blev färre under slutet av 1900-talet och därmed försvann även mycket av traditionen, berättar Pär. Han upplever dock att det är en tradition och dryckeskultur som håller på att återupplivas i Sverige och tror att det kan ändra sättet vi lagar mat på. Att det kan bli mer av en helhet när man väljer en dryck som ska fungera ihop med maten och att smakerna kan berika varandra.

Vad man får för pengarna
Efter dessa tre samtal är jag fylld av inspiration och är övertygad om att allt är möjligt i Dalsland. Fem eldsjälar har startat från noll och byggt upp verksamheter med sina grundvärderingar som en stark stomme. De har visat att det går. Bagaren och Björnen, med sina trogna kunder, skapade något nytt som faktiskt har en målgrupp, om än något för liten än så länge. Alla tre verksamheter betonar hur viktigt det är med lokalproducerat samt hoppas att konsumenten också kan se det värdet och därmed vara beredd att betala någon krona extra. Alex säger:

- När jag köper mat eller råvaror vill jag, om jag kan, veta vem som har odlat eller framställt, om det är råvaror från djurriket vill jag veta hur djuret har varit behandlat och levt för liv och om den haft en naturlig och lämplig kost. För det har betydelse för min hälsa och för att det ska smaka gott. - Det är mycket prat om hållbarhet, att vi ska ha ett hållbart matsystem. Då är det ju en grundförutsättning att man inte överköper in mat från långt bort och det är viktigt för att ha en levande landsbygd också.

Artisan Glass håller med:

- Det är ingen idé att tävla med de stora företagen, menar James och fortsätter, men jag tror de senaste två, tre åren har konsumenten blivit mer medveten. De är mycket mer beredda att lägga lite mer pengar på sin mat och det är bra. - Vi i vår tur köper råvaror från KRAV-märkta producenter och då kan man spåra hela kedjan, att alla får bra betalt till exempel. Och att vi tar de råvaror som växer så bra här och funderar på vad vi kan göra med dem.

Förutom tradition och kultur har Pär, på Fengersfors Bruksbryggeri, också tankar om hållbarhet i sin produktion:

- Om man får maten från Sverige och Norden och man vill köpa svenskt kött, så tycker jag det blir lite bättre om drycken också kan komma härifrån.

Det Dalsland jag vill ha
En önskan om en bättre värld där alla - djur, natur och människor - ska få ha det bra. Vägen dit? Se tillbaka några decennier, innan kommersialismen tog över och gjorde pengavinning till det viktigaste målet. Jag tror att dessa tre producenter är något på spåren och jag tror att vi konsumenter är en stor del i huruvida det ska gå att genomföra eller ej. Ge några kronor mer för ölen, ta dig turen till en återförsäljare av riktig glass och stötta nystartade företag som lagt ner själ och hjärta i att ta fram produkter - för att du både ska må bra och äta riktigt gott. Det är det samhället jag vill leva i. Det Dalsland jag vill ha. En levande landsbygd där vi bryr oss om varandra och vågar stanna upp för att leva, äta och dricka på ett medvetet sätt. Då kan vi njuta med en extra god magkänsla.

– – – – – – – – – –

Följ;
Fengersfors Bruksbryggeri på Instagram @fengersforsbruksbryggeri
Artisan Glass på Instagram @artisanglass_se
Och örat mot marken vad Alex hittar på här näst..

Reportage skrivet at Sofia Petrén. Publicerad 31 aug 2022

Sofia Petrén är frilansande kreatör inom bland annat textskrivning, grafisk design och sociala medier. Hon arbetar även som kommunikatör på Kulturbruket på Dal i Mellerud. Sofia är uppvuxen i Örsås, strax utanför Svenljunga söder om Borås, men är bosatt i Dals Rostock sedan 2015. Hon har studerat med inriktning design i sex år och bland annat gått Form- och Design, Kläder samt KMTO på Stenebyskolan 2011-2014. Sofia nås på sofia.petren@gmail.com eller @sofiaskapar på instagram.