Öppen labbmiljö för trä – nu med eget namn

Öppen labbmiljö för trä – nu med eget namn

Kärt barn utan några namn alls? Så har varit fallet med den efterlängtade testbädden i Dals Långed. En öppen labbmiljö som fokuserar på ett hållbart kunskapslyft inom möbel- och inredningsbranschen. Men i takt med att verksamheten börjar ta form har den också fått ett namn: Open Wood.

Vi har länge pratat om en testbädd som ska byggas i Dals Långed, långt innan medel för att skapa den var beviljade. Då gick platsen under smeknamnet ”testbädden” – men nu har den äntligen ett namn: Open Wood.

Den strategiska reklambyrån Beyond Communication fick i uppdrag att i en samskapande process hitta ett lämpligt namn och skapa en grafisk profil för testbädden. Utifrån ett open source-perspektiv andas Open Wood med öppet, ärligt och enkelt utseende.

När vi arbetade med namnet landade vi hela tiden i det öppna och fria. Öppna sinnen för idéer och nya metoder, öppna dörrar för alla som vill delta. Och att det vilar på en open source-filosofi ledde oss fram till namnet Open Wood. Den grafiska profilen är avskalad för att signalera utrymme och öppenhet, samtidigt som logotypen ska hinta om något kreativt. Givetvis har vi använt ett open source-typsnitt till grund för logotypen, säger Anders Englund, art director på Beyond Communication.

- Open Wood ska vara ett forum och labbmiljö för alla aktörer inom den svenska Möbel- och inredningsbranschens hela värdekedja. Genom vår verksamhet vill vi bidra till att öka kunskapen kring den cirkulära omställningen och stötta branschen på resan mot en mer hållbar produktion och konsumtion. säger Mikael Sandqvist, projektledare för Open Wood. Att nu kunna presentera oss med namnet Open Wood känns verkligen bra och summerar de kärnvärden vi vill verka efter, öppenhet och tillgänglighet.

Nu när projektet har sin egen grafiska profil är det som att verksamheten har fått ett ansikte, och en identitet. Detta vill vi fira genom att bjuda in alla på öppet hus den 24 november! Allt är inte på sin plats, det är nu det stora arbetet börjar med att fylla lokalerna med användbara maskiner, aktivitet och rörelse. Open Wood och Mötesplats Steneby hoppas att många är nyfikna på vad som händer i de gamla Duni Rexcell-lokalerna, och kommer och säger hej!

Mer om öppet hus hittar ni snart på Mötesplats Stenebys hemsida och på sociala media!

Bild: Projektgruppen för Open Wood - Kacper Adam, Mikael Sandqvist, Marc Hoogendijk

Mötesplats Steneby är projektägare av Open Wood, i samverkan med HDK-Valand Campus Steneby. Projektet är i uppstart och ska bli inom projektperioden sin egen robusta verksamhet som verkar på en nationell och internationell skala.

Vill du läsa mer om Open Wood så hittar du mer info här: https://motesplatssteneby.se/projekt/testbadd/

Snart kommer Open Wood lansera sin egen hemsida, sociala mediakonton och mycket mer. Håll dig uppdaterad genom Mötesplats Stenebys kanaler och hemsida!

Finansiär:
Europeiska regionala utvecklingsfonden och Västra Götalandsregionen