Nyhet -

Molico Sweden AB bevakar sjukstatistiken, den talar sitt tydliga språk. Skador efter olycksfall i arbetet och förslitningar i rörelseapparaten ökar.

Molico Sweden AB bevakar sjukstatistiken och den talar sitt tydliga språk. Skador efter olycksfall i arbetet och förslitningar i rörelseapparaten ökar.

Statistik från flera håll visar på en ökad ohälsa i arbetslivet. Sjukskrivningarna går upp enligt Försäkringskassans statistik, inte minst på grund av fler psykiska diagnoser. Men enligt Arbetsmiljöverket ökar också anmälda arbetsplatsolyckor med sjukfrånvaro och arbetssjukdomar som följd.
Molico Sweden AB vill göra dig uppmärksam på vad du kan göra för öka trivseln och minska sjukfrånvaron på just ditt företag. Underlaget bygger på forskningsprojektet Hälsa och framtids studier om varför vissa företag lyckas bättre än andra när det gäller hälsa och arbetsmiljö.

·  Företagare som väljer att ta ett större grepp på arbetsmiljön och tittar mer på faktorer i organisationen snarare än på de enskilda medarbetarna och individerna, är en viktig framgångsfaktor.

·  Det finns ett fungerande ledarskap som motiverar och stödjer medarbetarna, och här finns också system och rutiner som fångar upp ohälsa i ett tidigt skede.

·  Arbetsgivaren möjliggör för medarbetarna att arbeta riskfritt och säkert.

Här kommer www.molico.se in som din samarbetspartner i systematiskt arbetsmiljöarbete. Vi hjälper dig ta ”greppet” om er arbetsmiljö så den blir optimal. Vi har verktygen som ger dina medarbetare en säker och trygg arbetsmiljö som i sin tur genererar framgång i företaget både på lång och kort sikt. Dessa företag är vinnarna!

Försäkringskassan har nu uppdaterat statistik om utvecklingen av sjukfrånvaron i olika yrken för kvinnor och män för perioden 2010-2013.Stora yrkesgrupper med omfattande sjukfrånvaro finns inom dessa kategorier;

• Vård och omsorgspersonal.  Sjukfrånvaron i gruppen var 164 sjukfall per tusen försäkrade år 2013. Såväl rörelseorganens sjukdomar som psykiska sjukdomar är vanliga.
  • Städare och andra yrken utan krav på gymnasieutbildning. År 2013 var sjukfrånvaron bland städare 146 fall per tusen anställda, rörelseorganens sjukdomar dominerar.
  • Byggnadsarbetare och byggnadshantverkare. 107 respektive 99 sjukfall per tusen anställda år 2013. Rörelseorganens sjukdomar dominerar, men skador är också relativt vanliga.
  • Fordonsförare. Sjukfrånvaron var 116 sjukfall per tusen anställda år 2013, rörelseorganens sjukdomar dominerar.

Medarbetare som mår bra, är friska och trivs på sitt arbete är mer effektiva, lojala och produktiva. Företaget mår som medarbetaren mår.

Kontakta oss så berättar vi mera eller åker ut på plats. Vi har öppet för order hela sommaren.

Ladda ner vår produktkatalog här: http://molico.se/uploadfile/Molico-katalog-2014-se.pdf

Glad midsommar önskar vi alla våra nya och gamla kunder!

”Våra produkter är dina lösningar”

Mats Harnesk VD Molico Sweden AB
mats.harnesk@molico.se  tfn: 070-7285715