Håller IT-arkitektens roll på att förändras?

I tisdags var jag och Eva Kammerfors på ITARC 2016, en konferens för IT-arkitekter anordnad av IASA och Dataföreningen Kompetens. Tema för konferensen var ”Håller arkitektens roll på att förändras? Eller kan det vara så att arkitekten skapar sig en ny position?” och ett citat redan i inbjudan var:

"The architect is dead - long live architecture!"

Konferensen var fylld av intressanta talare såsom Chris Potts, Paul Preiss från IASA, David Wheable från Forrester Research, Jenni Dahlkvist från Jordbruksverket och Eva Kammerfors från Teama. Eva talade om "Arkitekten som organisatör".

Evas viktigaste budskap var att du som arkitekt har en inbyggd förmåga att också organisera arkitekturarbetet i ditt företag. Trenden går mot att arkitekten idag inte bara förväntas kunna leverera arkitektritningar och förändringsstöd utan också kunna visa riktning och driva affärsutveckling för den organisation du verkar inom. Då krävs det ett fullskaligt teamarbete – något vi på Molndrift också tagit fasta på. Ett starkt team av flera team i en utvecklad nätverksorganisation är receptet för framgång. Teamet ges arkitekturansvaret – det kan aldrig läggas hos ”någon annan” (t ex en arkitekt på en metodavdelning).

Från de andra talarna fångade jag upp tankar såsom:

• Skönt att kunna fokusera på hur man tar nästa steg i arkitektarbetet istället för på IT-arkitektens vara eller inte vara där diskussionen så ofta stannar i andra forum. I den här samlingen av fantastisk IT-arkitektkompetens så är ju det en självklarhet och man kan fokusera på hur man jobbar och hur vi lär av varandra istället
  • Digitaliseringen, som alla pratar om att den pågår just nu, startade för mycket länge sedan. En hänvisning gjordes till digitalklockan och den kom ju redan 1970 i större skala. Vi lever nu i ”post-digitalisation” och behöver komma förbi nyhetsvärdet och ta det till nästa nivå
  • Vi har inte längre kontroll över kundresan - ”the customer experience”. Kunden idag bygger själv sin egen upplevelse genom att kombinera olika tjänster från de bästa leverantörerna. Som leverantör måste vi sträva efter att tillhandahålla en tjänst som kunden lätt kan integrera i just ”sin” upplevelse.
  • Kunden ser företaget och inte det som är bakom. Begreppet ”Enterprise as a cloud” myntades och det är ju verkligen helt sant. Alla interna strukturer är helt ointressanta för våra kunder. Företaget som ett moln är en intressant tanke och det gäller då att få hela organisationen att leverera som ett team.
  • Flera aktörer drar sig ifrån public cloud-scenen eftersom ett fåtal stora aktörer är så dominanta. Däremot är det stor satsning på tjänster inom private cloud.

I korthet var det här en de bästa konferenser jag deltagit i då den innehöll allt. Bra och inspirerande talare, nya trender och utmanande idéer och gott om tillfälle att nätverka.

Jag lämnade konferensen med massor av intryck och min vanliga fundering; vem ska sköta baksidan dvs infrastrukturdelen av alla tjänster och kopplingar mellan affärssystem, kundinterface och molnleverantörerna? Men det kan vi diskutera vid annat tillfälle.

//Daniel Tiru, IT och infrastruktur-arkitekt och grundare av Molndrift

• Webbtjänster