Mondrifts molnskola - egenskaper

När jag ska handlar en ny stereo (dvs före Spotify på mobilen), hur gör jag då? Jo, jag googlar lite och tar reda på utbudet, jag gör en koll på en jämförelsesajt för att förstå prisläget och om jag känner mig säker på vad jag vill ha så slår jag till. Men ganska ofta stannar köpet efter min prisjämförelse... Varför då? Jo, jag har en fråga som jag har svårt att få svar på - och som är avgörande för om jag ska köpa a eller b. Jag är en stor vän av självbetjäning, men ibland vill jag också prata med någon. Vad har det med IT i molnet att göra?

Den typiska molntjänsten har några områden som är gemensamma och som av vissa aktörer utgör definitionen av vad IT i molnet är. För att vara en molntjänst gäller följande:

• Baseras på gemensamma resurser inom infrastruktur. IT i molnet körs ju på servrar i datahallar precis som all annan IT. Stora skillnaden är att du som kund har möjlighet att använda så mycket eller lite "IT" du behöver eftersom behovet av kapacitet varierar mellan olika kunder och din miljö balanseras med behovet från de andra kundernas.
  • Molntjänster levereras genom standardprotokoll på nätet som tillåter dig att ansluta till tjänsten på ett standardiserat sätt (utan specialdesign för respektive anslutning)
  • Självbetjäning inom beställning och för att komma igång med tjänsten. Det ska inte krävas någon anpassning av tjänsten för att komma igång och du som kund hanterar beställning och uppstart.
  • Oändlig kapacitet, i alla fall från ett kundperspektiv. Du som kund ska uppleva att du aldrig behöver fundera på om du har tillräckligt med datorkraft för att hantera ett utökat behov eller ett behov som varierar. Och vi som användare ska aldrig någonsin uppleva långa svarstider i en hårt belastad sida (tänk till exempel vid ett biljettsläpp för en populär artist). Jag sträcker mig just nu så långt att datorkraften ska inte vara orsaken till kapacitetsbrist om du kör i molnet, men arkitektur och utveckling av webbapplikationen spelar stor roll här.
  • Betalning baserat på hur mycket du använder. Du köper inte längre IT-kapacitet i minnen, servrar etc utan du betalar för den kapacitet du utnyttjar. IT i molnet handlas på samma sätt som el eller vatten från ett kundperspektiv.

Då det du har rätt att förvänta dig av en molntjänst är; gemensamma resurser, ingen specialanpassning vid anslutning, gör det själv, oändlig kapacitet och du betalar för det du har använt.

Allt låter bra men jag vill ju ibland prata med någon innan jag köper ...

Jag skulle därför vilja stanna en stund vid självbetjäningen. Ibland är det så att du behöver någon att bolla med för att komma igång med en tjänst. Det är inte alltid solklart om man ska välja det ena eller andra. Du kanske har en fråga om säkerhet, var din data lagras, särskilda krav på tillgänglighet. Vi på Molndrift tror att självbetjäningen hos våra stora leverantörer har gått så långt att det kan bli ett hinder för många att använda molnet som leveransmodell. Så IT i molnet med möjlighet att prata med någon tycker vi är optimalt.

• Webbtjänster

• molnskola