Var inte så rädd, men det är inte helt lätt - Molndrifts plats i debatten

Som ni förstår så gillar vi molnet som leverans- och betalningsmodell av IT. Men det beror ju på att vi är den typ av bolag som vi är, och att vi gynnas av de fördelar som molnet ger. För vår del är det skalbarheten och tillgängligheten som är viktigast. Men helt ärligt så skulle vår utvecklingsplattform inte finnas utan molnet eftersom det var pusselbiten som gjorde vår grundare Daniels idéer möjligt. Och enligt forskningen leder IT i molnet till ökad innovation (vilket skulle bevisas :-)).

Så var befinner sig debatten om molnet? Min mening är att den är uppdelad i de klassiska lägren FÖR eller EMOT. Antingen kommer allt bli problemfritt och mycket billigare, eller så är molnet osäkert och man har ingen kontroll.

Vi på Molndrift säger; det beror på... De företag och organisationer som har förutsättningar som stämmer med molnets fördelar, de gynnas. För en del andra företag så är inte tajming rätt eller de har andra lösningar som just nu stöder deras verksamhet bättre. Där tycker vi att det finns en lucka i debatten som vi kommer försöka fylla. Hur vet man att det är för mig och mitt bolag? Vårt mål är att du ska få veta tillräckligt mycket för att fatta beslut om vad som är bäst för din IT. Molnet ökar inga hot, men det har andra risker. Att komma igång är lätt, men det är svårare att göra rätt.

Vi börjar med att sätta ihop en utbildning om hur du bygger ett beslutsunderlag för om du just nu ska ut i molnet eller inte. Vi vill hjälpa dig att hitta rätt i det allra första steget du måste ta på din molnresa; att bedöma om det är rätt för dig just nu. Och en del kunskap och åsikter får du i vår blogg. Vill du hjälpa till, diskutera eller bolla idéer, hör av dig till oss, som du förstår diskutera vi gärna.

• Webbtjänster

Christina Erikson