Golden Hits gör standup på ett nytt sätt med ambitionen att bli landets största och bästa komediscen

Den 7 mars förändras svensk stå upp-komedi. Då drar Golden Hits i centrala Stockholm igång sin "Comedy Club" med ambitionen att bli landets största och bästa komediscen. – Vi vill utveckla komedin som genre, säger Jakob Öqvist, komikerstjärna och en av initiativtagarna till projektet.

Efter Norra Brunn och Raw är det dags för en ny milstolpe för svensk standup-historia. Nu drar Golden Hits igång en storsatsning där du varje onsdag får se flera av landets ledande komiker. Satsningen görs i samarbete med BokaStandup, företaget bakom succéer som Skrattstock, BungyComedy, Comedy Central LIVE och StandupMonday.

Vi är superglada över samarbetet med BokaStandup och ser detta som en naturlig utveckling av Golden Hits erbjudande, säger Thomas Billstam, platschef på Golden Hits.

Jakob Öqvist, komiker, programledare för "Vakna med The Voice" och en av initiativtagarna till projektet, förklarar satsningen.

Jag har åkt runt i många av världens storstäder och det finns i stort sett alltid en stor standup comedy-klubb på en av de centralaste adresserna. Nu får vi äntligen en motsvarighet i Stockholm, mitt på Kungsgatan, säger han.

Svensk standup har utvecklats i olika riktningar vilket är positivt. Norra Brunn erbjuder det klassiska engelska krogstuket. Raw har kommit med sin fräna, råare stil och turnerar runt i landet. Golden Hits satsar nu på en helt ny typ av standup med mer showkänsla, DJ och självklart nattklubb efteråt.

Vi blir ju på sätt och vis bara en del i det enorma nöjesutbud som finns på Golden Hits. Vi har många av Sveriges toppkomiker klara i vår, men målet är att vi ska kunna leverera mer än en person och en mikrofon. Vi vill utveckla komedin som genre och det ska bli oerhört spännande att få göra det i Sveriges mest kända nöjesborg, avslutar Jakob Öqvist.