MOMONDO SPÅR RESETRENDERNA 2013

MOMONDO SPÅR RESETRENDERNA 2013

Intelligent resesökning och bekvämlighetsfaktor

I september 2012 introducerade momondo en ny teknologi för betygssättning av flygresor. Den nya och för marknaden unika produkten, siktar på att ta resesök till nästa nivå – andra generationens meta-sök.

Genom att kombinera flera faktorer i ett betygssystem – kommer man förbi problemet med billiga men långa flygningar. momondos nya teknologi hittar istället bästa möjliga resa och sparar både tid och pengar för konsumenten vid varje sökning.

Varje resa betygssätts med en smiley och ett betyg mellan 0 (dåligt) och 10 (bra), detta för att hjälpa användaren att hitta den bästa balansen mellan pris och restid.

Från lanseringen i september har man på momondo kunnat se att det nya betygssystemet och gränssnittet med smileys har haft en stor påverkan på hur användarna interagerar med meta-sök informationen och hur man tar sina resebeslut.

momondo har upptäckt två nya resetrender som kommer påverka resandet i 2013:

1. Meta-sök siter måste vara intelligenta

Under de senaste 4 månaderna kan man på momondo se en minskning med 24% när det gäller användare som utför multipla sökningar, där användaren går tillbaka och utför flera olika sökningar med små ändringar för varje sökning. Med det nya betyggsystemet är det nu enklare för momondos användare att fatta rätt beslut baserat på deras behov redan vid den första sökningen. Den här informationen visar att konsumenterna letar efter intelligenta prisjämförelsesiter för flyg, som kan hjälpa till i valet av resa – genom att omvandla rå flygdata till användbar information.

2. Bekvämlighetsfaktorn är viktig

Man kan även på momondo se ett förändrat köpbeteende. momondo har upptäckt att under 2012 har deras användare valt att spendera mer och mer pengar på sina resor under årets gång. Detta bekräftar att resenärerna skiftat fokus, från att ha letat efter dem billigaste resorna har man nu även lagt till bekvämlighetsfaktorer för sin resa, där tiden spelar en viktig roll. momondos användare är smarta kunder, de söker insyn och vill jämföra flera olika faktorer innan de gör sitt val.

För mer information: www.momondo.se

Kontakt:
Patrik Stenberg
Country Manager Sverige, momondo
ps@momondo.com

Om momondo:
momondo är ett danskt initiativ, grundat 2006, med ett passionerat fokus på användning av nya teknologier på webben, har man utvecklat en jämförelsetjänst. Denna tjänst har möjliggjort att momondos användare på ett användarvänligt sätt kan  söka, jämföra, hitta och boka billiga flygresor från majoriteten av världens reseleverantörer, över 700.  Bland dessa inkluderas online-resebyråer, klassiska flygbolag och lågprisflygbolag.

momondo har flertalet gånger blivit testade och betygsatta som ”bäst-i-test” av internationella medier så som: The Sunday Times, New York Times, CNN, CBS News, Daily Telegraph och VG.

momondos mobilapplikationer för iPhone och Android kan du ladda ned här: