Momondo hittar inte bara billiga flyg - nu hittar dem även dem bästa flygen

Momondo hittar inte bara billiga flyg - nu hittar dem även dem bästa flygen

Som den första metasöksiten i världen, presenterar nu Momondo (www.momondo.se)
ett betygssystem för flyg som snabbt finner det bästa tillgängliga flyget.

Metasökmotorer så som Momondo, Kayak och Skyscanner har förändrat betéendet för hur man söker resor. Dem samlar flyginformtion från hundratals resesiter för att underlätta för resenärer att jämföra och hitta dem billigaste priserna. Men i många fall så är inte alltid billigast det bästa alternativet.

Vi gjorde en sökning för en resa mellan Stockholm och Prag, det billigaste priset vi hittade var kr. 1617.
Priset i sig är bra, dock så har denna resa ett byte och den totala utresetiden blir 4tim och 25min. Tiden för hemresan blir 5tim och 45min – totalt 10tim och 10min.

För att komma bort från dessa billiga men långa flygningarna, introducerar nu Momondo ett nytt betygssystem som kommer ta metasök till nästa nivå. Genom att kombinera flertalet mätpunkter i ett system så kommer Momondos nya teknologi att snabbt hitta dem bästa flygen som finns tillgängliga.

Sökmotorer för flyg skannar webben och presenterar massvis med flyginformation i en lång lista för resenären som man sedan får leta igenom i hopp om att hitta rätt flyg. Vanligtvis finns även vissa filtrerings möjligheter men dem är inte så innovativa. Vi har jobbat väldigt hårt för att ta fram nästa generations metasök och vårt nya betygssystem förvandlar rådata till kunskap och förståelse,” säger Martin Lumbye, Partner på Momondo.

Genom att aktivera betygssystemet på sökningen från Stockholm till Prag får vi den bästa resan för kr. 1708 med en total restid på 4tim. För kr. 91 extra sparar vi alltså 6tim och 10min i restid.

Priset är viktigt men inte den enda faktorn om spelar in. Betygssystemet hjälper konsumenten att spara både tid och pengar – inte enbart restiden utan även tiden att söka efter bästa resan att boka. Vi anser att det är ett starkt verktyg för konsumenten att snabbt och smidigt hitta det bästa tillgängliga flyget,” säger Martin Lumbye.

Den nya teknologin gör det möjligt för resenärer att ändra sina sökresultat och säkerställa att dem bästa flygen hamnar högst upp i deras lista. Varje resa listas med en smiley och ett poäng mellan 0 (dåligt) och 10 (utmärkt)för att hjälpa användare att hitta den bästa balansen mellan pris och restid.

Momondos nya betygssystem är en del i den största omkonstruktionen av både den mobila och webbaserade sidan under dem senaste 4 åren. Ambitionen är att vara den mest innovativa och användarvänliga metasöksiten för resor.

För att testa det nya betygssystemet, var vänlig gå till www.momondo.se

Momondo är ett danskt initiativ, grundat 2006, med ett passionerat fokus på användning av nya teknologier på webben, utveckla en jämförelsetjänst. Denna tjänst har möjliggjort att Momondos användare på ett användarvänligt sätt kan  söka, jämföra, hitta och boka billiga flygresor från majoriteten av världens reseleverantörer, över 700.  Bland dessa inkluderas online-resebyråer, klassiska flygbolag och lågprisflygbolag.

Momondohotels söker och hittar även hotellrum från världensledande hotellleverantörer i världen, över
450 000 stycken.

Momondo har flertalet gånger blivit testade och betygdsatta som ”best-in-test” av internationella medier så som: The Sunday Times, New York Times, CNN, CBS News, Daily Telegraph och VG.

Följ berättelsen om Momondo:

Det senaste: MyNewsDesk och Twitter

Liter personligare: Facebook