Martina Flemström, VD för Mondelēz International i Sverige

Några ord från Mondelēz Internationals VD i Sverige om hur mångfald och inkludering är en avgörande del för framgång

Dagens industri kartlade under vintern 2019/2020 att endast 194 av 1 000 storbolag har en jämställd ledningsgrupp. Martina Flemström, VD för Mondelēz International i Sverige, hur är det att leda ett av de 194 jämställda företagen i Sverige?

Såklart är jag stolt över att vi är ett jämställt företag, men jag är också medveten om att vi inte får nöja oss med det här utan vi måste hela tiden jobba för att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats ur fler aspekter än kön.

I Er ledningsgrupp har ni 75% kvinnor, varför tror du att ni har många kvinnor i ledande positioner?

Jag tror mycket på att skapa en kultur som har flera olika slags förebilder för framtida ledare att inspireras av och följa, att bl.a. kvinnor har ledande positioner i vår organisation är viktigt för att skapa en bra arbetsplats. Vi vill vara ett företag som är inkluderande, där alla kan vara sig själva och där olikheter värderas.

Jag är stolt över att ha en ledningsgrupp med smarta kvinnor och män. Med endast 25% män så ser vår uppgift annorlunda ut i jämförelse med många andra ledningsgrupper. Vi jobbar bl.a. aktivt för att öka andelen män inom vår marknadsföringsavdelning.

Kan du nämna något konkret hur ni arbetar inom att skapa en mångfaldskultur?

Vi ser mångfald och inkludering som avgörande för framgång. Exempelvis behöver vi kunna möta och förstå våra kunder samt konsumenters olika behov och här är medarbetares bidrag av olika erfarenheter en viktig del.

Alla förtjänar en lika stor chans att lyckas och nästa steg i karriären ska baseras på resultat, talang och engagemang. Ett exempel på hur vi arbetar med det är att alla seniora chefer med personalansvar har i sina årliga mål att arbeta med mångfald och inkludering.

För mig handlar det också mycket om att skapa en arbetsmiljö där alla har möjlighet att utvecklas. Ett exempel är att vi erbjuder de anställda att jobba flexibelt för att t.ex. underlätta för småbarnsföräldrar som hämtar och lämnar på förskola och skola.

Ser du några utmaningar och hur arbetar ni för att behålla platsen framöver?

Vi vill fortsätta att vara ett företag som attraherar och behåller talanger och för att lyckas med det så måste vi också lyckas med mångfald och inkludering. Vi har kraften att driva förändring, både för oss själva och för branschen.Vi är på rätt väg men resan fortsätter.

En arbetskultur är levande och för att växla upp våra ansträngningar har vi bland annat introducerat en ny styrgrupp i Sverige som går under namnet ”Great Place to Work”. Här blandas olika funktioner och positioner som kommer med olika infallsvinklar för att skapa just det namnet står för – ett fantastiskt ställe att jobba på.

Internationella kvinnodagen 8 mars 2021 har som årets tema - #ChooseToChallenge - Vad innebär det för dig?

Jag vill skapa en miljö där man är trygg i att göra sin röst hörd och där man uppmuntras att utmana status quo för att ständigt höja ribban. Alla ska känna sig sedda och kunna bidra med sina erfarenheter och olikheter.

För att säkerställa att vi fångar upp alla våra medarbetares röster så har vi även en årlig Engagement Survey, där vi ber medarbetare anonymt dela åsikter och tankar om vår arbetsplats. Denna Engagement Survey har alltid ett mycket högt deltagande, vilket jag ser som ett fint bevis på att vi alla är engagerade och vill bidra till att göra vår arbetsplats ännu bättre, tillsammans!