Uttalande från Mondelez Sverige angående den senaste tidens uppmärksamhet

Uttalande från Mondelez Sverige angående den senaste tidens uppmärksamhet

STOCKHOLM 10 juni, 2023

Vi inser att detta är en emotionellt laddad fråga och respekterar omgivningens åsikter fullt ut.

Det är dock viktigt att poängtera att Marabou är ett svenskt varumärke, med produktion lokalt i Sverige. Tillverkning sker inte i Ryssland och vi säljer inga produkter i Norden som är tillverkade i Ryssland. Mondelez Sverige exporterar inga produkter till Ryssland.

Liksom många andra livsmedelsföretag har vårt moderbolag Mondelez International en begränsad verksamhet i Ryssland, men har avvecklat alla nya kapitalinvesteringar och annonsering i Ryssland och har hela tiden fördömt det brutala kriget, samtidigt som vi hjälpt till att upprätthålla livsmedelsförsörjningen genom våra produkter, som är lagringsstabila livsmedel för vanliga människor.

Mondelez International följer alla policybeslut och sanktioner och kommer att fortsätta att överväga nödvändiga justeringar av verksamheten för att säkerställa full efterlevnad.

Detta är dock både en mycket dynamisk och en mycket oroande situation där kontinuerliga bedömningar görs.