En av världens största produktionslinjer för chokladkakor i gång i Upplands Väsby

Förra veckan invigdes Marabous nya produktionslinje för chokladkakor officiellt, ett resultat av en investering om cirka 200 miljoner kronor i chokladfabriken i Upplands Väsby. Den nya linjen innebär en modernisering och en kraftig kapacitetsökning samtidigt som den säkrar produktionen av chokladkakor i Upplands Väsby för en lång tid framöver.

Marabou har en lång historia och tradition av chokladproduktion i Sverige, redan 1916 invigdes den första chokladfabriken i Sundbyberg. I takt med att efterfrågan på choklad hos det svenska folket ökade, expanderade Marabou och öppnade en ny, större chokladfabrik i Upplands Väsby 1976.

Nu tar Marabou nästa chokladhistoriska steg genom investeringen i den nya produktionslinjen som innebär en betydande modernisering av fabriken i Upplands Väsby, och en ökad kapacitet. Med den nya produktionslinjen kommer Marabou kunna tillverka upp till cirka 29 000 chokladkakor i timmen, vilken är en kapacitetsökning med upp till cirka 33 %. Det gör produktionslinjen till en av de största för chokladkakor i hela världen.

– Man behöver varken vara produktions- eller chokladnörd för att imponeras av vår nya produktionslinje. En viktig investering i säkerhet, kapacitet och utvecklingsmöjligheter för våra medarbetare. Ett projekt som detta får man troligtvis bara vara med om en gång i sin yrkeskarriär, säger Daniel Norman, fabrikschef.

– Om två år firar Marabou 50 år av chokladproduktion i Väsby. Fabriken är sedan starten 1976 en stor arbetsgivare och en viktig del av kommunen. Investeringen på 200 miljoner i en ny chokladlinje är en välkommen och viktig framtidssäkring av produktionen i Väsby, säger Mathias Bohman, ordförande i kommunstyrelsen i Upplands Väsby.

– Marabous nya produktionslinje är inte bara en teknisk bedrift utan också ett löfte om fortsatt innovation och chokladtillverkning i Upplands Väsby, och Sverige. Med denna investering bygger vi vidare på vår långvariga historia och fortsätter att möjliggöra för nya traditioner och njutning för chokladälskare, säger Martina Flemström, VD Mondelez International i Sverige och Finland.

Den nya produktionslinjen är ett resultat av en investering på cirka 200 miljoner kronor från Marabous ägare Mondelez, och ett implementeringsprojekt som inleddes 2022.