Marabous chokladkakor får ett nytt, modernare utseende, men givetvis med samma storlek, unika smak och den välkända gula färgen med röd logotyp.

Marabous ikoniska chokladkakor får uppdaterat utseende och form

Stockholm, 7 februari, 2024 – Marabou lanserades 1916 och har en lång historia av att förnya och utveckla sitt varumärke för att fortsätta tilltala konsumenterna. Under 2024 lanserar Marabou en uppdaterad chokladkaka och förpackning med ett nytt och lekfullt utseende. Designen är trogen Marabous svenska arv och historia samtidigt som den blir mer färgglad och distinkt.

Individuell färg och ny form

Marabouförpackningen får en ny och upplyftande design som lyfter fram chokladen - bland annat genom det större M:et som får ett unikt utseende för varje smak. Dessutom får förpackningen större text, en tydligare Cocoa Life märkning, portionsmärkning och Made in Sweden symbol.

Utöver förnyelserna på utsidan får chokladkakan en något uppdaterad form. Medan chokladkakan har samma vikt, och därmed lika mycket choklad som tidigare, blir varje ruta tjockare samtidigt som chokladkakan blir kortare, vilket ger en mer generös smakupplevelse.

-Sedan Marabou grundades 1916 har otaliga chokladkakor avnjutits och delats tillsammans med nära och kära. Alla har sin Maraboufavorit, och just den unika smaken hos varje individuell chokladkaka är någonting som vi vill lyfta fram och förstärka ytterligare. Efter arbetet med den nya designen av Marabou, som har pågått i nästan två år, är vi stolta över att äntligen få presentera det nya smak- och lekfulla utseendet. Vi vill genom den nya chokladkakan fortsätta bidra till att skapa fler goda och delade chokladminnen, säger Helena Arver, Senior Brand Manager, Marabou.

En ny hjärtbit

Nytt för i år är även att Marabous mjölkchokladkaka får en hjärtbit och hjärtevärmande budskap på insidan av förpackningen. Till skillnad från det klassiska M:et har kakans sista chokladruta i stället ett graverat hjärta.

– Vår älskade mjölkchoklad är en av våra äldsta produkter och den som flest svenskar associerar med Marabou. Genom att lägga till ett hjärta på den sista rutan, vill vi ge en av Marabous mest ikoniska produkter lite mer kärlek. Oavsett hur du vill använda biten eller vad du vill säga med den, hoppas vi att den blir en härlig och överraskande gest för att visa lite extra uppskattning, säger Helena Arver.

Modernisering av den svenska fabriken

Uppdateringen av förpackningen och formen sker i samband med att Marabou-fabriken i Upplands Väsby, som invigdes 1976, får en ny produktionslinje som är ett resultat av en investering om 200 miljoner SEK från Mondelēz International.

Det är en investering i Upplands Väsby som framtidssäkrar svensk produktion. Ett bevis på tillväxtmöjligheter på den svenska marknaden, som nu får en av de största produktionslinjerna i världen för tillverkning av chokladkakor. Produktionslinjen beräknas tillverka 28–29 000 chokladkakor per timme vilket ökar befintlig kapacitet med minst en tredjedel.

Maraboukakan genom åren

• Marabou grundades 1916 och inom kort öppnades en fabrik för tillverkning av choklad i Sundbyberg.
  • 1929 pryddes förpackningen av Maraboustorken stående på ett ben och Marabou skrevs i skrivstil. Fram till 1935 står även Sundbyberg skrivet på förpackningen.
  • 1935 började den klassiskt gula färgen och röda serpentinen växa fram. På förpackningen byts Sundbyberg ut mot Stockholm och bilden på storken ersätts med en bild på kossor. Från 1950 står det istället Made in Sweden.
  • I slutet av 1960-talet ersattes Maraboustorken med en snirklig logotyp designad Bernadotte Design AB. Det sägs att det var Sigvard Bernadotte själv som var hjärnan bakom designen som används än idag.
  • 1970 lanserades en modernare förpackning som liknar den vi känner igen idag. Kossorna försvann och de klassiska färgerna blir mer distinkta. Den välkända blåa cirkeln med texten mjölkchoklad introduceras.
  • 1976 behövdes mer kapacitet för tillverkning av chokladkakor och Marabou öppnade därför en ny fabrik i Upplands Väsby, där mjölkchokladen produceras ännu idag.
  • 2015 lanseras dagens chokladförpackning där logotypen återigen är röd. En mer detaljerad portionsmärkning adderas och för första gången syns även fyra chokladbitar, Mmm och årtalet 1916 på förpackningen.
  • I mars 2022 påbörjas arbete med att ta fram en ny design, med syfte att vara trogen det svenska arvet, kännas modern och vara unik för Marabou. I februari 2024 är den färdig och kommer från nu pryda de ikoniska chokladkakorna.

För mer information, vänligen kontakta:

Olga Langenskiöld, BCW

olga.langenskiold@bcw-global.com

nordicpressoffice@mdlz.com

Om Marabou

Marabou är, med sin välkända gula färg och röda logga, ett av Sveriges mest älskade varumärken sedan det lanserades 1916. Den älskade Marabou mjölkchoklad har funnits sedan 1956. Marabou.se | Om Marabou