Med satellitövervakning och ökade krav på spårbarhet ska Mondelēz International göra palmoljeproduktion mer hållbar

I september förra året meddelade Mondelēz International stärkta krav på palmoljeproduktion genom spårbarhet till plantage samt satellitövervakning av kvarnar som även ska vara identifierade på Global Forest Watch och utan formella klagomål mot leverantörer i deras värdekedja. Dessutom behöver Mondelēz Internationals leverantörer ha tredjepartsverifiering samt vara beredda på att Mondelēz International utan förvarning kan genomföra kontroller av verksamheten.

- Även om Mondelēz International endast står för cirka 0,5 procent av den globala efterfrågan på palmolja har vi en viktig roll att spela i hållbar palmoljeproduktion då alla aktörer måste hjälpa varandra att hitta lösningar. Hållbar produktion av palmolja behöver vara ett gemensamt åtagande. Det här är inte enkelt och vi kommer vara mer framgångsrika om vi arbetar tillsammans, säger Marcus Hartmann, Corporate & Government Affairs Lead Nordics, Mondelēz International.

Från och med första kvartalet i år förväntar sig företaget att 80 procent av palmoljan uppfyller dessa stärkta krav och arbetar för att öka täckningen så snabbt som möjligt genom samarbete med leverantörer.

- Vi kräver att alla som levererar palmolja till oss tar ansvar för att säkerställa att avskogning inte sker. Det är ett krav att de inte bara har kontroll över sin verksamhet utan också över sina underleverantörer. Det måste finnas full öppenhet och spårbarhet där satellitövervakning är ett av flera verktyg i vårt arbete för att göra palmoljeproduktionen ännu mer hållbar, säger Marcus Hartmann.

De stärkta kraven kommer även att förbättra transparensen inom sektorn då företaget kräver att leverantörer ska säkerställa hållbara metoder i hela leveranskedjan fram till 2025, inte bara från den del som levereras till Mondelēz International. Detta är en del av Mondelēz Internationals långsiktiga ambition för att stoppa olaglig avskogning i palmoljans försörjningskedja och därigenom stödja målen för ConsumerGoods Forum #Forestpositive Coalition.