Foto: Mondelēz International

Mondelēz International expanderar sitt hållbarhetsprogam ’Cocoa Life’ för att stoppa skogsskövling

Mondelēz International förstärker insatserna inom Cocoa Life för att eliminera skogsskövlingar i samband med kakaoproduktion i Ghana, Elfenbenskusten och Indonesien. Satellitteknologi är ett av verktygen för att bevaka kakaoplantage som ingår i Cocoa life-programmet.

I ett försök att säkra en hållbar framtid för kakao samt göra jordbruken mer motståndskraftiga mot klimatförändringen, lanserar Mondelez International en industriledande handlingsplan för att skydda och återbygga skog i regioner där kakao odlas. Handlingsplanen sträcker sig över de största kakaomarknaderna för Mondelēz International (Ghana, Elfenbenskusten och Indonesien) och inkluderar ett åtagande att kartlägga 100 procent av alla plantage som ingår i Cocoa Life-programmet innan slutet av 2019. Kartläggning och bevakning av plantagen kommer, enligt Mondelēz, ge företaget en djupare förståelse för böndernas behov och hur Mondelēz effektivt kan agera för att driva förändring.

Mondelēz International har länge spelat en viktig roll i frågan om skogsskövling i kakaoproduktion. Under COP21-toppmötet i Paris 2015 var Mondelēz International det första företaget att ta upp frågan om skogsskövling i kakaoindustrin och den första chokladtillverkaren att underteckna Memoranda of Understanding (MoUs) med regeringarna i Ghana och Elfenbenskusten. Mondelēz International är även nyckelpartner i Cocoa & Forests Initiative i Elfenbenskusten.

Som medlem i Cocoa and Forests Initiative (CFI) anpassar Mondelēz International sina handlingsplaner till CFI och har beslutat följande åtaganden:

• Att kartlägga 100 procent av de kakaoplantager som ingår i Cocoa Life-programmet senast 2019. Mondelēz International har redan kartlagt 70 procent av dessa med Global Forest Watch för att bedöma risken för skogsskövling.
  • Introducera incitament i form av ett PES-avtal (Payment for Environmental Services) som uppmuntrar jordbrukare att skydda och återställa skog. Mondelēz International strävar efter att ha avtal med 33 000 bönder senast 2022.
  • Stötta kakaobönder genom att involvera kringliggande samhälle för att nå förändring. Vid 2022 kommer cirka 1 300 kringliggande samhällen runt kakaoplantage ha aktiva skogsåterställnings- och skyddsprogram genom Cocoa Life.

För mer information om Cocoa Lifes handlingsplan för att eliminera skogsskövling, klicka här.

The World Cocoa Foundation har också publicerat en gemensam handlingsplan för branschen som du når här.

Cocoa Life

Cocoa Life är Mondelēz Internationals globala program för att säkerställa en hållbar produktion av kakao. Genom Cocoa Life har Mondelēz International sedan 2012 investerat 400 miljoner dollar, över en 10 års period, för att utveckla kakaojordbruket. Målet är att nå 200 000 bönder i sex länder.

Cocoa Life arbetar med ett flertal insatser för att skydda skog och främja utveckling och innovation för kakaojordbrukarna som ingår i programmet. Hittills har Cocoa Life utbildat mer än 115 000 bönder i god jordbrukspraxis och planterat över 1,2 miljoner skuggande träd på kakaoplantage som är nödvändiga för att skydda kakaoproduktionen.

Cocoa & Forests Initiative (CFI)

Mondelēz International är grundare och medlem av CFI: ett offentligt-privat partnerskap som inrättades 2017 för att eliminera avskogning och främja restaurering och skydd av skog i försörjningskedjan av kakao. Regeringarna i Elfenbenskusten och Ghana och 31 ledande kakao- och chokladföretag, som står för 85% av världens kakaoanvändning, undertecknade CFI: s ramverk för åtgärder och enades om att publicera handlingsplaner som beskriver de viktigaste åtagandena och de mål som behövs för att eliminera avskogning i försörjningskedjan av kakao, och verka för en positiv utveckling av skogen.

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) är ett globalt snackingföretag, med proforma 2018 intäkter på mer än 26 miljarder USD. Genom att skapa små, goda ögonblick i 150 länder, är Mondelēz International världsledande inom kex, choklad, tuggummi, sockerkonfektyr och pulverdryck, med miljarddollarvarumärken såsom Oreo, belVita, och LU kakor; Cadbury ,Milka och Toblerone choklad; Trident tuggummi och Tang pulverdryck. I vår svenska produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Aladdin, V6, Stimorol och O'boy. Mondelēz International är en stolt medlem av Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 och Dow Jones Sustainability Index. Besök www.mondelezinternational.com eller följ oss på Twitter på www.twitter.com/MDLZ