Mondelēz International vill nå nettonollutsläpp till 2050

Mondelēz International vill nå nettonollutsläpp till 2050

CHICAGO – 1 november 2021 – Mondelēz International, Inc. (Nasdaq: MDLZ) tillkännagav i veckan sin målsättning att nå nettonollutsläpp av växthusgaser genom hela värdekedjan till 2050. Sedan tidigare är bolaget anslutet till "Science Based Targets Initiatives Business Ambitions for 1.5C" och har satt upp konkreta mål för att långsiktigt minska utsläppen, med ambitionen att begränsa temperaturökningen i enlighet med Parisavtalet.

Mondelēz International har också anslutit sig till FN:s Race to Zero-kampanj för att hjälpa till att påskynda en koldioxidfri ekonomi. Dessa åtaganden markerar ett viktigt steg i Mondelēz Internationals arbete med hållbarhet.

– De senaste åren har vi samarbetat med initiativet "Science Based Targets" för att minska vårt klimatavtryck. Med de mål vi nu satt upp kommer vi att bidra till att öka våra insatser för att skapa ett mer hållbart snacksföretag, säger Dirk Van de Put, styrelseordförande och VD på Mondelēz International.

- Vi förändrar vårt sätt att arbeta, över hela verksamheten och i nära samarbete med leverantörer och lantbrukare. Vi arbetar med allt från att förbättra kakaoproduktionen i Västafrika till att främja regenerativt jordbruk i vetebältena i Mellanvästern i USA.

Mondelēz International har mot bakgrund av detta åtagande följande mål:

Hållbara ingredienser och förpackningar

• 100 % av kakaon till all choklad kommer från programmet "Cocoa Life" år 2025
  • 100 % av det vete som används till kex inom EU kommer att komma från "Harmony"-programmet senast 2022
  • 100 % av förpackningarna ska vara återvinningsbara till 2025
  • Minska användningen av ny mjukplast med 5% och ny hårdplast med 25% till 2025.

Internationell verksamhet

• Fortsätta att omvandla det globala produktionsflödet till förnybar energi
  • Minska matsvinnet med 15 % inom industrin och 50 % inom distributionen till 2025
  • Arbeta för att öka energieffektiviteten i kexugnar och ångpannor
  • Börja ersätta termiskt bränsle (t.ex. naturgas, diesel, bensin, etc.) med gröna alternativ

Logistik

• Investera i nya transporter, inklusive eldrivna lastbilar och vätgasbilar
  • Minska utsläpp från lagerverksamheten vid både ägda och tredjepartsanläggningar genom att konvertera till förnybara energikällor
  • Förbättra effektiviteten i distributionsnätverket genom att optimera rutter, förbättra utnyttjandet av lastbilar och containrar, använda fler transportlösningar och minska transportavstånden

Mer information om Mondelēz Internationals mål kring nettonollutsläpp finns att läsa i det bifogade pressmeddelandet på engelska.

Om Mondelēz International Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) har som åtagande att ”Empower people to snack right” genom att i över 150 länder erbjuda: rätt snacks, till rätt ögonblick, gjorda på rätt sätt. Med en nettoomsättningen 2020 på cirka 27 miljarder dollar leder MDLZ framtiden inom snacking med ikoniska globala varumärken såsom Oreo, belVita, och LU kakor; Cadbury, Milka och Toblerone choklad; Trident tuggummi och Philadelphia färskost. I svenska produktportföljen finns välkända varumärken såsom Marabou, Daim, Aladdin, V6, Stimorol och O'boy. Mondelēz International är en stolt medlem av Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 och Dow Jones Sustainability Index. Besök https://www.mondelezinternational.com eller följ företaget på Twitter på https://twitter.com/MDLZ.