Foto: Kampanjbild från Kusträddarna 2021, Håll Sverige Rent, Sanna Holm.

Mondelēz Internationals engagemang i Sverige att bidra till en skräpfri natur fortsätter, hela vägen från förpackning till butik och medarbetare

Att minska miljöpåverkan från förpackningar och bidra till mindre plastavfall är viktigt för Mondelēz International.

När Håll Sverige Rent bjöd in alla Sveriges företag till att bli kusträddare i samband med Nordiska Kusträddardagen i maj, stöttade Mondelēz International Sverige initiativet direkt. En frivillig skräpplockardag anordnades för medarbetare som, på grund av pandemin, jobbar hemifrån. Uppmaningen var att blocka tid i arbetskalendern och ge sig ut och plocka på egen hand i sitt område och bidra till att hindra skräp från att hamna i havet. Detta var inte första gången en frivillig skräpplockaraktivitet anordnades, Mondelēz Internationals medarbetare i Sverige har sedan 2018 plockat skräp under arbetsdagen totalt i över 130 timmar.

Mondelēz Internationals produkter är populära och kan på så sätt uppmärksamma nedskräpningsproblemet för många människor. Företaget har sedan en tid tillbaka en återkommande butikskampanj i samarbete med Håll Sverige Rent, där man i cirka 1000 butiker påminner konsumenter på ett positivt sätt att slänga skräpet rätt.

- För oss är det viktigt att fler förpackningar samlas in och återvinns. Därför samarbetar vi på global nivå med olika aktörer för en förbättrad infrastruktur och andra åtgärder för att öka återvinningen. Vi har också i många år varit partners till Håll Sverige Rent, där vi genomför olika aktiviteter för ett skräpfritt Sverige. Det finns ett stort engagemang bland våra medarbetare, kunder och konsumenter i frågan och vi vill såklart bidra på olika sätt, säger Marcus Hartmann, Corporate & Government Affairs Lead Nordics, Mondelēz International.

Att minska miljöpåverkan från förpackningar är viktigt för Mondelēz International och företaget har hittills minskat mängden förpackningsmaterial globalt med 64 850 ton sedan 2013.

- Vi arbetar globalt och lokalt med att optimera samt minska mängden förpackningsmaterial som används. I Sverige har vi bland annat tagit bort plastskedarna från Marabous påskägg, med andra ord cirka 625 000 plastskedar mindre. Ett annat exempel är från förra året där O’boy 450g fick en ny klimatsmartare förpackning där materialåtgången för den nya påsen är 60% mindre än för den gamla boxen, säger Marcus Hartmann.