Mondelez Sveriges kommentar till Greenpeace kampanj om regnskogsskövling

Mondelez Sveriges kommentar till Greenpeace kampanj om regnskogsskövling

Mondelēz International har under de senaste dagarna varit måltavla för en kampanj för att stoppa regnskogsskövlingen, som dessvärre kan ske i samband med anläggning av palmoljeplantager. Här följer företagets svar på kampanjen.

”Vi delar helt och fullt Greenpeace oro för miljöeffekterna av palmoljeodling, inklusive skogsskövling. Som slutlig köpare, är den mest meningsfulla åtgärd vi kan göra, att säkerställa att palmoljan vi använder är hållbart odlad. Det är en process vi arbetar med i vår leveranskedja sedan en tid tillbaka.

Palmolja är en vegetabilisk olja som används som ingrediens i många livsmedelsprodukter. Tack vare dess unika egenskaper, som exemelvis att vara halvfast vid rumstemperatur men bli flytande när man stoppar den i munnen, finns det inga alternativ att ersätta den med. Oljepalmen ger väldigt högt utbyte. Den står för 39% av världsproduktionen av vegetabiliska fetter, men den upptar bara 7% av jordbruksytan för oljeväxter.

Vi anser att palmolja ska produceras på mark man äger. Regnskogen ska skyddas, eftersom den är hem för många djurarter och håller stor biologisk mångfald. Mänskliga rättigheter ska respekteras, inklusive landägarrättigheter och det ska inte förekomma tvångs- eller barnarbete.

Vi har nyligen reviderat vår hållning till palmoljan och vi förväntar oss att våra palmoljeleverantörer ska förse oss med uppgifter om andelen av deras palmoljeleveranser som uppfyller de här principerna. Vi förväntar oss svar senast till årsskiftet.

Vi samarbetar med Världsnaturfonden (WWF) för att utvärdera detta och vi kommer att rapportera våra framsteg och resultat årligen.

Trots att vi är medvetna om dess begränsningar erbjuder the Roundtable for Sustainable Palm Oil (RSPO) det mest omfattande stödet för att utveckla och genomdriva standarder för hållbar palmoljeproduktion. Vi köper RSPO-certifierad palmolja (vilket täckte ungefär 70% av vårt behov 2012*) och vi räknar med att täcka 100% av vårt behov år 2015*."

*Genom RSPO ”segregated” och ”mass-balance” olja, såväl som GreenPalm Certificates, som stöjder hållbar odling. ”

Mondelēz International, Inc (NASDAQ: MDLZ) är global marknadsledare inom choklad, kex, sockerkonfektyr, kaffe och pulverdryck. Mondelēz International har en årlig omsättning på cirka 35 miljarder USD och vi skapar små, goda ögonblick i 165 länder. Mondelēz International är en stolt medlem av the Standard and Poor’s 500, NASDAQ 100 and Dow Jones Sustainability Index. I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. I vår produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Gevalia, V6, Stimorol, Philadelphia, O´boy, Oreo, Tassimo och TUC.

Mondelēz International i Norden har cirka 1500 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby och Gävle. Läs mer på vår webbsida: www.mdlznordic.com