Philadelphia Original – nu även som laktosfri

Laktosintolerans blir mer och mer utbrett i Sverige. Livsmedelsverket uppskattar att mellan 10-15 procent av den svenska befolkningen är laktosintoleranta(1), vilket motsvarar omrking en miljon svenskar.

Laktos är mjölkens socker och finns i alla mjölkprodukter och produkter som innehåller mjölk. För att kunna bryta ner mjölksockret och ta upp det som näring krävs ett enzym, laktas, som bildas i tunntarmens slemhinna. Vid laktosintolerans saknas produktionen av enzymet helt eller delvis. Laktosen stannar då kvar i tarmarna och jäses av tjocktarmsbakterierna. Laktosfria produkter består av vanlig mjölk som fått tillsats av laktas, vilket bryter ner laktosen helt eller delvis.

Allt fler svenskar väljer laktosfria alternativ och i led med det har kategorin bestående av laktosfria produkter vuxit betydande de senaste åren. Fler och fler mejeriprodukter väljer att producera laktosfria alternativ och den laktosfria hyllan i butik blir bara större och större.

Laktosfria produkter inom mejeri, såsom mjölk, grädde och creme fraiche har funnits i handeln en längre tid. Färskostkategorin har varit relativt outvecklat kring laktosfria alternativ fram tills nu då Philadelphia, som världens största varumärke inom Cream Cheese, lanserar ett laktosfritt alternativ.

Philadelphia Laktosfri Original har de klassiska kännetecknen från Philadelphia Original. Fräsch, krämig och riktigt god.

”Vi är oerhört glada över att nu även kunna erbjuda laktosintoleranta personer vår fantastiska Philadelphia Original”, säger Adam Östling, Brand Manager Cheese & Grocery i Sverige.

1 (http://www.laktosfritt.com/laktosintolerans/)

Mondelēz International, Inc (NASDAQ: MDLZ) är global marknadsledare inom choklad, kex, sockerkonfektyr, kaffe och pulverdryck. Mondelēz International har en årlig omsättning på cirka 35 miljarder USD och vi skapar små, goda ögonblick i 165 länder. Mondelēz International är en stolt medlem av the Standard and Poor’s 500, NASDAQ 100 and Dow Jones Sustainability Index. I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. I vår produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Gevalia, V6, Stimorol, Philadelphia, O´boy, Oreo, Tassimo och TUC.

Mondelēz International i Norden har cirka 1500 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby och Gävle. Läs mer på vår webbsida: www.mdlznordic.com