IDEA, AIG och Factor har ingått avtal om ansvarsförsäkring för VD och styrelse

IDEA Arbetsgivarförbundet för ideella organisationer har idag tecknat en VD- och styrelseansvarsförsäkring med AIG Europe Limited i samarbete med försäkringsförmedlaren Factor Insurance Brokers. Avtalet gäller samtliga 1200 medlemsorganisationer och omfattar varje enskild medlem inom IDEA.

VD- och styrelseansvarsförsäkringen kommer att omfatta varje enskild medlem i IDEA och ska säkerställa att ledande befattningshavare och styrelsemedlemmar i IDEA:s ideella medlemsorganisationer har relevant försäkringsskydd.

"Alla aktörer inom civilsamhället har en styrelse och med det följer ett ansvar oavsett om föreningen är liten eller stor. IDEA:s ambition är att hjälpa IDEA-medlemmarna att sköta alla slags personalfrågor korrekt. I det viktiga och engagerade arbete som görs varje dag i våra ideella organisationer har det därför varit viktigt för oss att skapa trygghet i arbetet för medlemmarna. Det har vi nu, som första arbetsgivarorganisation, uppnått genom denna VD- och styrelseansvarsförsäkring", säger förbundsdirektör Monica Lysholm på IDEA.

"Jag är glad att ha bidragit till denna förmånliga gruppförsäkring för IDEA:s medlemmar", säger Claes Billing på Factor.

"Vi är väldigt glada att genom samarbetet med Factor tillhandahålla VD- och styrelseansvarsförsäkring till samtliga IDEA-medlemmar. Denna lösning tillför ett stort mervärde för medlemsorganisationerna och ett skydd anpassat till de risker som ledande befattningshavare löper i dagens samhälle", säger Kristofer Pohl, Marketing Development Manager på AIG Europe Limited.

Claes Billing, Senior Broker

E-post: claes.billing@factor.se

Monica Lysholm, Förbundsdirektör

E-post: monica.lysholm@ideella.org

Om Factor

Factor Insurance Brokers AB är en försäkringsförmedlare med 25 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Monyx Financial Group AB. Sedan 2001 har har Factor hjälpt företag med att skräddarsy långsiktiga konkurrenskraftiga försäkringslösningar inom både liv- och sakförsäkring. Dessutom har Factor tillstånd att förmedla fonder. Factor är en registrerad försäkringsförmedlare med tillstånd från Finansinspektionen.  www.factor.se

Om IDEA

IDEA – Arbetsgivarförbundet för ideella organisationer – vänder sig till arbetsgivare som utan vinstsyfte bedriver ideell verksamhet. Bland våra 1 200 medlemmar finns Röda Korset, Rädda Barnen, Sensus, WWF och Fryshuset.  www.ideella.org

Om AIG

AIG är ett varumärke under AIG Europe Limited. AIG Europe Limited är ett dotterbolag till American International Group, Inc (AIG).  American International Group, Inc (AIG) är ett ledande internationellt försäkringsbolag med kunder i över 130 länder. AIG erbjuder service åt industrier, företag, organisationer och privatpersoner genom ett v de mest omfattande internationella nätverken tillgängligt bland försäkringsbolag i världen. AIGs stamaktier är listade på New York- och Tokyobörsen. www.aig.se

• försäkring
  • monyx
  • factor
  • aig
  • idea
  • ansvarsförsäkring
  • styrelseansvarsförsäkring

Monyx Financial Group AB är ett svenskt värdepappersbolag som står under Finansinspektionens tillsyn. Bolaget har sitt säte i Stockholm och bedriver också verksamhet i Umeå, Sveg och Mora. Monyx Financial Group är ett dotterbolag till det danska bolaget NewCap Holding A/S, som är noterat på Köpenhamns Fondbörs.

Monyx Financial Group erbjuder sina kunder förvaltning av fondförsäkringar, pensionskapital och fonder genom sina affärsområden och varumärken Fondservice, Monetar Pensionsförvaltning och genom sitt fondbolag Monyx Fund. Gemensamt drivs vi av idén om att nå ut till alla människor och att hjälpa våra kunder med förvaltning av olika former av sparande.

Monyx Financial Group AB har ca 80 anställda.