Konstnärskollektivet Caligola släpper albumet ”Back To Earth”

Caligola är ett konstnärligt kollektiv bestående av konstnärer, artister, musiker och skådespelare som omfattar en mängd olika konstformer. Den 21 mars släpps albumet ”Back To Earth” där de medverkande bland annat består av Gustaf Norén och Björn Dixgård från Manda Diao samt Salla och Masse från The Salazar Brothers.

Allt började via Caligolas sammankomster som utvecklades och förvandlades till extravaganta hyllningsfester som ägde rum i olika delar av världen. I takt med att olika samarbeten utvecklades började de ursprungliga medlemmarna med tiden bjuda in och inviga en alltmer mångfaldig grupp människor. Idag samarbetar Caligolas medlemmar i ett brett spektrum av kreativa projekt för att utforska och experimentera med olika konstformer.

På albumet ”Back To Earth” finner du låtar av Gustaf Norén och Björn Dixgård från Mando Diao samt Salla och Masse från The Salazar Brothers tillsammans med musiker som jazzmusikerna Per ”Ruskträsk” Johansson och Nils Janson, popstjärnan Agnes, DJ Paul van Dyke, Oskar Bonde, den legendariske rastafarin Natty Silver, souldivan LaGaylia Fraizer och 60-tals legenderna Hansson & Karlsson. Du kommer att upptäckta referenser till Caligola via popkulturen allt eftersom antalet medlemmar ökar.

Caligolas medlemmar är öppensinnade individer som med stor lust söker kreativ fullkomlighet. Vad som händer på Caligolas kreativa sammankomster och vad som sker mellan medlemmarna på dessa möten har och kommer att förbli privat, men resultatet av deras gemensamma kreativitet måste göras tillgängligt för hela världen. Musiken är skapad, skriven och framförd ur en gemensam anda med musiken i fokus.

Caligola kräver att få uttrycka sig fritt. Genom att frigöra sig från kropp, själ och hjärta hoppas Caligolas medlemmar kunna uppfylla en högre nivå av kreativt uttryck. Det får inte finnas några begränsningar av varken stilar, etiketter, mode, kommersiell framgång eller olika indelningar av konsten. Caligola är kreativ demokrati. Caligola dömer inte. Medlemmarna vägrar att ha begränsningar för vad och hur de ska producera och allt de släpper överskrider de traditionella gränserna mellan olika musik kategorier och konstformer.

Caligola är kreativitet, kreativitet är passion och passion är lust. Caligola är inte rädd för att utforska mörkret, det lustfyllda och det djuriska eftersom det är en del av mänskligheten och naturen. Caligola är också glädjen, kulmen av det fria uttrycket, den extas som blir resultatet av obegränsad kreativitet.

"Back To Earth" släpps fysiskt den 21 mars och digitalt redan den 19 mars.

• oskar bonde
  • dj paul van dyke
  • hansson & karlsson
  • lagaylia fraizer