Eldris äntligen här

Genom Eldris har Morakniv skapat sin minsta nyhet någonsin. Eldris är en fickkniv med fast blad och kompakt design samt en bladrygg slipad för att användas med tändstål. Storleken och mångsidigheten gör Eldris till en helt ny produkt på outdoor-marknaden.

Morakniv Eldris är en flexibel fickkniv designad för alla tänkbara sorters uppgifter som naturen och utomhuslivet erbjuder. Det 59 mm långa bladet är tillverkat av högkvalitativt rostfritt stål, värmebehandlat i fabriken i Mora efter det traditionella företagsreceptet. Bladet har dessutom den utmärkande Scandi-grind-profilen, vilket gör det enkelt att hålla vasst. Dessutom är bladryggen slipad för att användas med tändstål.

– Vi har funderat på Eldris under lång tid, det vill säga en liten kniv som passar perfekt i fickan eller hängande runt halsen. Det behövs oftast inte en större kniv i det moderna friluftslivet. Eldris kan ses som en variant på de fällknivar som blivit allt mer populära nuförtiden. Skillnaden är dock alla fördelar som kommer med ett fast blad, säger Arvid Larsson, utvecklingsingenjör på Morakniv.

En liten fickkniv som Eldris är enkel att bära med sig för en dagstur i skogen eller fjället. Kniven är perfekt för att skapa stickor till lägerelden eller till ett mindre täljprojekt. För längre expeditioner eller för jakt kommer styrkan och mångsidigheten väl till pass. Eldris gör det till exempel möjligt att arbeta nära djuret när det ska flås och tack vare storleken är den aldrig långt borta eftersom den kan förvaras i både bröst- eller benfickan.

Eldris finns även tillgänglig med ett Neck knife kit, som innehåller ett paracordsnöre, ett sekundärlås och ett tändstål. Paracordsnöret gör det möjligt att hänga kniven runt halsen och sekundärlåset gör att den sitter än mer säkert i knivslidan när den exempelvis hänger upp och ner. Tändstålet är litet och smidigt, anpassat till knivens storlek, och är perfekt när lägerelden eller spritköket ska tändas.

I juli utsåg en internationell jury Eldris till vinnare i kategorin Hardware på Scandinavian Outdoor Awards. Kniven börjar säljas i Sverige 16 september och kostar ca 249 kr. Tillsammans med Neck knife kit kostar Eldris ca 399 kr.

Emelie Bröms, marknadskommunikatör

Telefon: +46 250-59 50 00