Nu öppnar Morakniv Concept Store

På onsdag smäller det. Den 25 maj klockan 10 öppnas dörrarna till Moras första Concept Store. Bakom satsningen på Kyrkogatan står två välkända Mora-företag: Morakniv och Nils Olsson Hemslöjd.

Butiken kommer att visa sortimentet från Morakniv och utvalda delar av produkterna från Nils Olsson Hemslöjd. Lokalerna på Kyrkogatan 6 har genomgått en totalrenovering för att anpassas till de nya hyresgästerna.

”Det har varit intensiva veckor fram till öppning, med mycket att fixa och ställa iordning. Nu vill vi bara komma igång och visa besökarna vår fina butik och inte minst alla våra fina produkter. Att två så starka varumärken och Mora-symboler finns tillgängliga i centrum kommer bli en hit. Jag ser fram emot en riktigt härlig sommar på gågatan” säger Pia von Seth, butikschef tillika säljare på Morakniv.

Sex Mora-ungdomar kommer att jobba i butiken och ta hand om turister och ortsbor som är nyfikna på knivar och hästar. De har dessutom fått ordentlig utbildning, med både kniv- och hästkurs hos de två företagen.

I ett första skede är tanken att hålla öppet under sommaren, fram till och med sista augusti. Butiken är öppen varje dag: Måndag-fredag 10-18, Lördag 10-15, Söndag 12-16.

Pia von Seth, Butikschef/Säljare

Telefon: +46 70-247 18 50
E-post: pia.von.seth@morakniv.se

Sedan 1600-talet har man tillverkat knivar i Mora. Tryggt förankrad i denna långa hantverkstradition startade Erik Frost vår första fabrik i Östnor utanför Mora år 1891. Idag förs traditionen, den samlade kunskapen och erfarenheten vidare av Mora of Sweden. Vår fabrik ligger fortfarande i Östnor precis som för hundra år sedan. Här till­verkas alla våra knivar under minutiös kontroll och med en blandning av hantverkskunnande och modern teknik. Design, material och metoder förfinas kontinuerligt av personal som ärvt genera­tioner av yrkeskunskap.