Moretime Bokslutskommuniké januari – december 2014

Koncernen fjärde kvartalet 2014 (jämfört med fjärde kvartalet 2013)

• Nettoomsättningen ökade med 167% till 10 202 tkr (3 818)
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -3 769 tkr (-1 193)
  • Rörelseresultatet efter avskrivningar (EBIT) uppgick till -4 666 tkr (-2 082).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -4 929 tkr (-2 467)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,19 kr (-0,10)

Koncernen helåret 2014 (jämfört med första helåret 2013)

• Nettoomsättningen ökade med 72% till 32 627 tkr (18 927)
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -16 761 tkr (-3 521)
  • Rörelseresultatet efter avskrivningar (EBIT) uppgick till -20 849 tkr (-6 570).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -21 828 tkr (-6 867 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,84 kr (-0,27)

Händelser efter kvartalets utgång

• Den 2 februari 2015 registrerades den företrädesemission om 10 453 749 aktier som genomfördes under november. Därutöver har ytterligare 1 960 000 aktier emitterats genom utnyttjande av övertilldelningsoption.
  • Som meddelats i ett pressmeddelande den 17 februari 2015 föreslår styrelsen en utdelning av aktier i dotterbolaget MDS Moretime Digital Solutions AB till aktieägarna. Utdelningen motsvarar ett värde per aktie i Moretime på 0,30 kr.

VD-kommentar fjärde kvartalet

Med en tillväxt på 173% jämfört med 2013 blev det fjärde kvartalet det starkaste kvartalet på hela året och bidrog till att tillväxtmålet på 70% för 2014 överträffades. Med en omsättning på ca 3,4 mkr per månad är vi även nära den kritiska massa som krävs för att visa ett positivt rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för hela koncernen. Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet belastas av upplösning av förutbetald media (1 876 tkr), bokslutsreserveringar för personalrelaterade kostnader (730 tkr) samt investering i nya medarbetare (610 tkr). Det justerade rörelseresultatet, som reflekterar den operativa verksamheten inklusive affärsutveckling under fjärde kvartalet, uppgick till -553 tkr. Det visar att det finns goda förutsättningar att nå målsättningen om ett positivt rörelseresultat före avskrivningar för 2015.

Av den totala omsättningen 2014 på 32 627 tkr står kärnverksamheten, i form av vår rådgivnings- och outsourcingverksamhet, för 24 019 tkr. För 2015 är målsättningen att växa denna till 40 000 tkr med en rörelsemarginal (EBITDA) på 8%. Vårt mål att 2018 nå en omsättning på 200 mkr med en rörelsemarginal på 20% ligger fast. Tillväxten kommer till stor del vara driven av digitaliseringen och den snabba förändring av kundernas beteende som vi nu ser. Under fjärde kvartalet hade Moretimes hemsida för juridisk rådgivning, lawline.se, 457 269unika besökare vilket var en ökning med 46% jämfört med 2013. Denna exceptionella utveckling stärker oss i vår övertygelse om att den digitala strategin håller. Vi har skaffat oss ett rejält försprång och det skall vi nu förvalta på ett smart sätt.

Under 2014 har vi sett ett ökat intresse för Moretimes koncept även hos stora bolag. I början av 2015 skapades därför ett helt nytt affärsområde som skall fokusera på de stora bolagens behov av support och stöd inom juridik. Affärsområdet kommer att ledas av juristen Leif Frykman som under de senaste 10 åren innehaft chefspositioner på IT-företag i Kalifornien, bl a Sun Microsystem.

Moretime har på kort tid byggt en organisation med en fantastisk förmåga att identifiera och utveckla nya innovativa tjänster. I syfte att kapitalisera på detta innovationsvärde och samtidigt behålla fokus på kärnverksamheten ser vi en stor potential till värdeskapande genom avknoppningar av intressanta bolag och bolagsportföljer till våra aktieägare.

Det första bolaget att knoppas av blir MDS Moretime Digital Solutions AB som föreslås delas ut i anslutning till årsstämman i april. Med en ambitiös affärsplan och ett befintligt servicekoncept för redovisningsbyråer ser vi en stor möjlighet i att vara med och skapa ett globalt teknik- och tjänstebolag som även kan bidra till Moretimes utveckling genom ett nära partnerskap.

Ta dela av hela bokslutskommunikén på AktieTorget under Moretime

Carl-Fredrik Morander, VD

Telefon: 08- 462 67 10

• Juridik

• ekonomi
  • human resources
  • juridik
  • management

Moretime Professional Services AB (publ) har sedan starten för 10 år sedan kontinuerligt utvecklat sin affärsidé inom rådgivning och levererar idag såväl digitala tjänster via internet som kvalificerat kompetensstöd inom affärsjuridik, revision, skatt, redovisning, HR och affärsutveckling. Tjänsterna når potentiellt en marknad som årligen är värd 40 miljarder. Med nytänkande och kundnyttan i fokus levererar vi tjänster på ett enklare och mer kostnadseffektivt sätt. Moretime förser de små och medelstora företagen med det stora företagets stödfunktioner med hjälp av tillgänglig teknologi. Vi förenklar och ökar våra kunders konkurrenskraft samt deras förmåga att utveckla sin affär.