Moretime förvärvar Billevo och marknadens enda webbaserade realtidstjänst för fakturaköp.

Moretime Professional Services AB (publ) har förvärvat 100% av aktierna i Billevo AB och utvecklar därmed sin verksamhet med erbjudanden inom fakturaköp och finansiering. Billevo erbjuder sedan 2013 små- och medelstora bolag förmedling av fakturaköp och andra finansieringsformer. Med över 20 anslutna finansbolag och banker och marknadens enda webbaserade realtidstjänst för fakturaköp är Billevo AB perfekt positionerad när en ny marknad med nya aktörer vid sidan av de traditionella bankerna växer fram.

”Vid sidan av affärsstödjande kompetens så är likviditet och olika former av finansiering kanske den resurs som våra kunder har allra svårast att tillgodogöra sig. I vår målsättning att vara en helhetspartner till små-och medelstora bolag som vill växa och utvecklas ser jag det som en nödvändighet att vi kan hjälpa våra kunder även med likviditetsfinansering” säger Carl-Fredrik Morander, VD för Moretime. ”Billevo har även en unik fördel i sin teknik för framtagande av rating och bud i realtid som vi kommer att kunna återanvända i våra övriga digitala tjänster” fortsätter Peter Sjögren, Styrelseordförande för Moretime.

”Billevo har ett framgångsrikt år bakom sig och med Moretime som ägare kommer vi att kunna växa ännu snabbare och utveckla vår verksamhet med fler erbjudanden och kombinera dessa med Moretimes övriga tjänster, säger Fredrik Sachs, VD för Billevo AB.”

Fredrik Sachs som är VD och grundare av Billevo AB kommer att stanna kvar i sin roll även i framtiden.

Tillträdesdagen är den 13:e mars och förvärvet betalas delvis med nyemitterade aktier. Emissionskursen och därmed den slutliga köpeskillingen fastställs på tillträdesdagen. Emissionen kommer att ge en utspädning på mindre än 2%. Förvärvet förväntas ge ett positivt bidrag till koncernens EBITDA resultat redan 2015.

I samband med förvärvet har Billevo AB även knutit Manne von Platen till verksamheten. Manne har en lång erfarenhet inom finanssektorn bakom sig och har under de senaste åren innehaft ett flertal ledande positioner inom Swedbank Finans AB. ”Jag tror stenhårt på Billevos koncept och ser fram emot att få jobba med Fredrik och bidra till produktutveckling och en snabb tillväxt för Billevo. Inte minst tror jag på de låneprodukter som nu tas fram i partnerskap med de nya aktörerna på kapitalmarknaden”

Carl-Fredrik Morander, VD

• human resources