Gå direkt till innehåll
Motorbranschen kvalitetssäkrar gymnasieutbildning i Borås. Viskastrandsgymnasiet certifieras som Motorbranschcollege

Pressmeddelande -

Viskastrandsgymnasiet i Borås är den 7 november certifierat Motorbranschcollege. En Motorbranschcollegecertifiering innebär en kvalitetsstämpel på den fordonstekniska utbildningen inom fordons- och transportprogrammen i skolorna. En viktig insats för motorbranschens kompetensförsörjning.

- Vi är väldigt stolta över att ha certifierats till Motorbranschcollege. Det är viktigt att kunna erbjuda högsta kvalitet på vår fordonstekniska utbildning till våra elever. Vi har nöjda elever på inriktningarna på programmet och lärarna får en bra kompetensutveckling. Eleverna får också ett kvalitetssäkrat arbetsplatsförlagt lärande. Det är några av de områden vi har vi utvecklat genom vårt goda samarbete med motorbranschens företag och certifieringen som Motorbranschcollege, säger Anna-Lena Jacobsson, rektor Fordons- och transportprogrammet, Viskastrandsgymnasiet.

Motorbranschen har ett stort rekryteringsbehov, 6 800 personer behöver anställas de närmaste tre åren varav 1 050 personer i Västsverige. Tekniker och mekaniker är de yrkesgrupper där det största behovet finns. Certifieringen är en kvalitetsstämpel. I och med certifieringen av Viskastrandsgymnasiet i Borås finns det 25 Motorbranschcollege i Sverige och fler är på väg mot certifiering.

- Grattis Viskastrandsgymnasiet som nu klarat certifieringen till att bli Motorbranschcollege! Det visar på ett gott kvalitetsarbete och en vilja att hela tiden utvecklas. Skolan har ett nära samarbete med bransch och företag på orten. Det är utmärkande för en skola som erbjuder eleverna en fordonsteknisk utbildning i framkant och säkrar den framtida kompetensförsörjningen till motorbranschen, säger Jonas Hehrne, verksamhetsledare för Motorbranschcollege.

Kontaktpersoner:

Jonas Hehrne, verksamhetsledare Motorbranschcollege
    Jonas.hehrne@motorbranschcollege.se

Anna-Lena.Jacobsson@boras.se

Fakta:

• Syftet med Motorbranschcollege är att bidra till att höja kvaliteten och statusen på de fordonstekniska gymnasieutbildningarna.
      • Motorbranschcollege är ett samarbete mellan Transportföretagen och IF Metall.
      • Skolan har tagit sig igenom de sex kriterier som krävs för att kunna titulera sig Motorbranschcollege:
      1. En säkrad kompetensförsörjning
      2. Ett nära samarbete med bransch och företag på orten
      3. kvalitetssäkring och nöjda elever på de fordonstekniska programmen
      4. Kompetensutveckling för yrkeslärare
      5. Tillgång till ändamålsenliga maskiner, utrustning och lokaler
      6. Ett kvalitetssäkrat arbetsplatsförlagt lärande

Välkommen till Motorbranschcollege!

Motorbranschcollege är ett kvalitetssystem som riktar sig mot särskilt utvalda gymnasieskolor som tillhandahåller utbildningar mot motorbranschens yrken. Genom att initiera och stärka samverkan mellan gymnasieskolor och företag i motorbranschen vill vi höja utbildningskvaliteten.
      På ett Motorbranschcollege läggs stor vikt på ett nära och strukturerat samarbete mellan skola, företag och bransch. Företagens engagemang är cen­tralt, eftersom det är genom ett starkt stöd från motorbranschens företag som skolan får rätt verktyg för att kunna erbjuda eleverna en relevant utbildning för arbetslivets behov.

Motorbranschcollege
      c/o The Park Marievik Årstaängsvägen 21C 6 tr