Innovativa lösningar i omstöpta kontorslandskap

När hemförlovade kontorsarbetare i allt större utsträckning nu börjar återvända till sin gamla plats på jobbet är det sig inte riktigt likt. Många företag har numera permanentat hemarbete som en del av kontorsstrategin. Arbetsplatsen är ommöblerad och dimensionerad för en minskad arbetsstyrka i kombination med hemarbete men också säkrad för att minimera smittspridning.

Vi möts av betydligt fler avgränsande skärmar och kan notera att de till nyligen så populära aktivitetsbaserade förflyttningarna mellan zoner för olika typer av arbetsuppgifter har begränsats kraftigt. Arbetslagen hålls nu åtskilda.

Att få lika mycket gjort på samma plats, både enskilt och i grupp och utan att störa varandra för mycket har blivit en aktivitetsbaserad nöt att knäcka. I det här sammanhanget ser nya innovativa lösningar dagens ljus. En sådan är HILO FLEXWALL från svenska Mount Design. Företaget har tagit fram en väl omfamnande fristående skrivbordsavskärmning, inte helt olik gamla tiders amerikanska bås, s.k.  cubicles, men med flexibelt omställbar ljudabsorberande skärm. Med en knapptryckning ställer användaren om för enskilt ostört arbete för att i nästa stund kunna växla om till ett öppet läge för samarbete med kollegorna.

Världens minsta aktivitetsbaserade arbetsplats skulle man kunna säga.

• arbetsmiljö
  • kontorsmiljö
  • design
  • aktivitetsbaserade
  • kontor:
  • kontorslandskap:
  • ljudabsorbent:
  • absorbent:
  • ljudavskärmning:
  • covid
  • covidåtgärd

• Skåne

Mount Design är producent av innovativa kontors- och restauranginredningslösningar. Företaget är Stockholmsbaserat med representation i Göteborg och Malmö samt Finland, Norge och Tyskland. I november 2020 prisade Tysklands ledande arkitektmagasin AIT HILO FLEXWALL som en av de åtta största innovationerna för året på den tyska kontorsmarknaden.

Ulrik Clemens von Döbeln

Presskontakt Partner & VD 0705114570