Move About levererar smart bildelning till Kvarteret IQ i Lund

I området Linero i Lund bygger JM nya bostäder med konceptet Smarta Kvadrat, där det ska vara lätt att leva hållbart och samtidigt få pengar över till annat. Projektet har ett uttalat fokus på miljö och samarbetet mellan Move About och JM gör det därför möjligt för hyresgästerna att inte behöva äga egen bil då tillgång till en fossilfri bilpool ingår i boendet.

– Kvarteret IQ är JMs första projekt inom konceptet Smarta Kvadrat, vilket innebär att det är yteffektiva, flexibla och prisvärda lägenheter. Eftersom det är många mindre lägenheter upplever vi att kundgruppen inte har egen bil i samma utsträckning. Därför vill vi erbjuda dem en bilpool med elbilar som är ett miljövänligt sätt att ha tillgång till bil utan att äga den själv, säger Klara Ekberg, projektledare Region Syd JM.

– Vi är väldigt glada över att etablera den här typen av miljövänliga elbilspooler i samarbete med framtidsorienterade fastighetsutvecklare. Detta är en del av vår långsiktiga strategi att göra bildelning ännu mer tillgängligt för våra medlemmar genom att etablera stationer närmare deras hemadresser, säger Morten von Krogh, CEO Move About Group.

Redo för smart mobilitet

Den första etappen av projektet är nu färdig och bilarna står redo för bokning. I Move Abouts app får man inte bara tillgång till bilarna vid Kvarteret IQ, men också Sveriges största nätverk av delade elbilar. Elbilspool har visat sig vara ett framgångsrikt koncept för projektutvecklare och fastighetsägare – då yta frigörs och utsläppen minskar.

– JM och Move About har samarbetat i flera år kring elbilspooler för hållbart boende och det känns jättekul att nu ta detta samarbete till fler orter. Med tillgång till en elbil direkt i mobilen blir det lättare att leva ett liv utan att äga en egen bil vilket sparar pengar, miljö och yta, säger Peter Aldby, Country manager Move About.

• Bygg, fastighet

Move About är ledande inom hållbara mobilitetstjänster. Vi erbjuder bilpooler med elbilar, elcyklar och elsparkcyklar till våra medlemmar. Vi hjälper också företag att optimera sin fordonsflotta samt levererar en komplett tjänst med bokningssystem, kundservice och fordonshantering. Noll utsläpp. Helt enkelt.

Peter Aldby

Presskontakt Country Manager Sverige Sverige Move About