Ella’s Kitchens ekologiska barnmat växer starkt

Svenska konsumenter väljer i allt större utsträckning ekologisk barnmat. Ella’s Kitchen som tillhandahåller barnmat gjord av 100 % ekologiska råvaror är en av uppstickarna som gjort succé sedan lanseringen 2009. Tanken bakom Ella’s Kitchen är att erbjuda barn och föräldrar mat som är bra i varje bemärkelse; hälsosam, ekologisk och med en förpackning av mjukplast som går att återvinna. Med sina greppvänliga förpackningar och sitt goda innehåll har Ella’s Kitchen blivit en favorit för både barn och föräldrar.

Den 15 september 2011 fick Ella’s Kitchen utmärkelsen Årets Produkt inom dagligvaruhandeln i Sverige, ett pris som utdelas av Fri Köpenskap. Motiveringen till Årets Produkt var:

Ella´s kitchen har med sitt koncept tillvaratagit konsumentens intresse för ekologi, naturliga råvaror och on-the go produkter. Detta tillsammans med en praktisk och rolig förpackningslösning samt mycket god distribution, har Ella´s Kitchen uppnått nästan 10 procent marknadsandel och dessutom drivit kategori barnmats tillväxt både vad gäller försäljning och lönsamhet.

– Det känns otroligt roligt att få ha varit med att bygga upp Ella’s Kitchens varumärke i Sverige. Priset som årets produkt är den finaste utmärkelsen man kan få inom dagligvaruhandeln, säger Sophie Ramsten, Marknadschef Ella’s Kitchen Sverige.

Ella’s Kitchen har sedan lanseringsstarten med sex produkter idag en produktportfölj med 16 ekologiska produkter för barn mellan 4 månader och 6 månader. Nu lanserar vi ytterligare sex produkter; två spännande nyheter för de allra minsta, samt två ytterligare varmrätter från 6 månader och 2 nya mellanmål.

• mjukplast
  • ekologiska råvaror

Ella’s Kitchen lanserades av Paul Lindley (Ellas pappa) 2006 i Storbritannien. Han tycker att små barn också ska ha en möjlighet att äta bra ekologisk mat som både är nyttig,
smakrik, rolig och behändig. I en undersökning av Mum’s Views Ltd. 2009 blev Ella’s Kitchen det mest betrodda varumärket av alla barnmatsproducenter i Storbritannien. I
Sverige består sortimentet av smoothies, frukost/mellanmål, varmrätter och fruktpuréer. Ella’s Kitchens omsättning i Sverige är omkring 40 miljoner konsumentkronor.