Pressinbjudan: Emil Jensen utnämns till Partikelhjälte av miljöpartiet i Stockholmsregionen

Idag är det Bilfria dagen som i år har temat Clean air for all. Miljöpartiet i Stockholmsregionen gratulerar alla miljövänliga resenärer och delar ut utmärkelsen årets "Partikelhjälte" till artisten, cyklisten och klimataktivisten Emil Jensen, som kommer till Kungsträdgården kl. 17.00.

Emil Jensen
Artisten som 2007 gjorde hela sin sommarturné per cykel med gitarren på ryggen, som en personlig men stenhårt konkret manifestation för hållbar utveckling. Förra året fick han Stig Sjödin-priset, Rebells artistpris, Riksteaterns stipendium och Malmö stads miljöpris. För tillfället är Emil aktuell med en ny skiva och höstturné och gör i dagarna sin filmdebut i Jan Troells nya storfilm.

Motivering till årets Partikelhjälte
"Emil Jensen har under sina senaste två sommarturnéer rest klimatsmart: 2007 cyklade Emil 300 mil under sin 25 spelningar långa turné och 2008 bytte Emil cykeln mot klimatvänlig samåkning. Emil Jensen bidrar genom sin attityd och sina handlingar till att kunskapen om hur resande påverkar miljön ökar."

Utnämning av årets Partikelhjälte Emil Jensen
Tid: kl. 17.00 måndag 22 september
Plats: Kungsträdgården, hörnet Norrmalmstorg, vid Fridays.

Tal av Yvonne Ruwaida oppositionsborgarråd i Stockholm och Jakop Dalunde, språkrör för Grön Ungdom. Prisutdelare: Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd. Emil Jensen talar och spelar en låt. Grönt kafé bjuder på fika.

Cykeldemonstration för ren luft
Tid: kl. 16.00 måndag 22 september
Plats:
Landstingshuset, Hantverkargatan 45
Miljöpartiets cykeldemonstranter samlas utanför Landstingshuset för att uppmärksamma den hälsofarliga Stockholmsluften. Tal av landstingsrådet Raymond Wigg och riksdagsledamoten Helena Leander. Demonstranterna cyklar sedan med munskydd från Landstingshuset kl. 16.30 och anländer till Kungsträdgården 17.00. Yvonne Ruwaida och Jakop Dalunde deltar också i cykeldemonstrationen.

Media inbjuds att närvara.

Elisabeth Richter, pressekreterare, Mp Stockholmsregion och landsting
Karin Kressner, pressekreterare Mp Stockholms stadshus