Filippas lappverk ett misslyckande (Mp Stockholms läns landsting)

Filippa Reinfeldt erkänner att man misslyckats med att göra Vårdval Stockholm rättvist, precis som miljöpartiet sagt från början. Det hela imponerar bara som pr-maskineri.

- Utspelet är ett lappverk för att laga en byggnad som är fel i sin grundkonstruktion. Istället för att peka ut invandrare som en "sjukare" grupp borde man återinföra en socioekonomisk ersättning, det vill säga ge mer stöd till fattigare områden på ren svenska, säger Raymond Wigg, mp, oppositionslandstingsråd.

- Majoriteten gör okloka besparingar och när de sen får kritik strösslar de med skattemedel och luddiga reformer via media. Det är ett beräknande pr-maskineri som vi såg redan när det gällde vårdköerna, säger Raymond Wigg.

En del av de nya förslagen är i linje med miljöpartiets politik, till exempel satsningen på hälsoförebyggande arbete. Det är också positivt att den miljörelaterade ersättning som majoriteten tog bort efter valet nu plötsligt ska fördubblas,
- Men den ersättningen påverkar inte läkemedelsutsläpp i vatten som de påstår, säger Raymond Wigg.

Miljöpartiet presenterar ett alternativt vårdval som bygger på hälsovård och miljömedvetenhet - Hälsoval Stockholm.

- Om man menar allvar med att det är patienterna som ska ha makten över vården, vilket Filippa Reinfeldt och hennes kollegor skriver, så ska man lyssna på vad stockholmarna vill när det gäller att släppa in komplementär- och alternativmedicinska utövare till ett samarbete i vården, säger Lena-Maj Anding, mp, gruppledare och ansvarig för hälso- och sjukvårdsfrågor.

Redan i Stockholmsstudien 2000 sa 77 procent av stockholmarna att de ville att samarbetet skulle öka.

Raymond Wigg, mp, oppositionslandstingsråd

Lena-Maj Anding mp, gruppledare, ansvarig för hälso- och sjukvårdsfrågor

Elisabeth Richter, pressekreterare, Stockholms läns landsting

www.mp.se/sll