Förbättra informationen till politiker

Förbättra informationen till politiker

Hälso- och sjukvårdsnämndens politiker får inte tillräckligt med information om det aktuella läget i vården. Det är inte acceptabelt att politikerna får mer information via media än från sina egna tjänstemän om viktiga frågor som den akuta platsbristen i akutsjukvården. Det säger Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Den 17 februari publicerade Dagens nyheter en alarmerande rapport om den akuta platsbristen i akutsjukvården. Enligt tidningen så beror bristen på många benbrott, vinterkräksjuka i kombination med en redan tungt belastad vård.

– Det här är inte okända problem för Hälso- och sjukvårdsnämnden. Platsbristen är en briserande bomb och det är den politiska ledningen som är ytterst ansvarig. Nämnden har haft två sammanträden under 2011 och vid båda sammanträden har oppositionen ställt frågor om hur situationen är på våra sjukhus, med anledning av calicivirus och halka, säger Helene Öberg (MP).

– Som svar på frågorna har nämnden fått korta föredragningar av tjänstemännen. Vi i nämnden har ett gemensamt ansvar i att vara insatta i verksamheternas arbete. Vi måste också kunna svara på frågor och föra dialog med medborgare kring vad som sker. Ju mer underlag och kunskap vi får, desto bättre kan vi fullfölja vårt uppdrag som förtroendevalda. Därför är det viktigt att vi som politiker får ordentliga genomgångar av det aktuella läget, sjukhus för sjukhus, säger Helene Öberg (MP).

Helene Öberg kommer att lägga fram en skrivelse på Hälso- och sjukvårdsnämndens nästa möte, den 8:e mars, om behovet att förbättra lägesrapporteringen till nämnden.

För mer information

Helene Öberg, talesperson i hälso- och sjukvårdsfrågor för Miljöpartiet i Stockholms landsting, samt vice gruppledare, 070-737 44 19, helene.oberg@politik.sll.se

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09