Inget skäl att vänta på vård till papperslösa

Inget skäl att vänta på vård till papperslösa

Alliansen och Miljöpartiet kan på dagens möte med landstingsstyrelsen gå före med att ge papperslösa vård på lika villkor som andra patienter. Detta är ett viktigt steg mot en jämlik vård i hela landet, och mot en mer human asylpolitik överlag. Till skillnad från alliansen tycker Miljöpartiet däremot inte att Stockholms landsting behöver vänta på nationella riktlinjer, säger Helene Öberg (MP).

– Det finns inget hinder för oss att gå före som ett positivt exempel med vård för papperslösa, utan vi ser det som självklart att redan nu erbjuda vård till denna grupp på samma villkor som andra patienter i länet. Stockholm har nu en möjlighet att blir föregångare i arbetet för en mer jämlik och mänsklig vård i Sverige, säger Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting.

Frågan om vård för papperslösa tas upp på landstingsstyrelsens möte idag med anledning av en motion från Miljöpartiet och Vänsterpartiet som lades år 2008.

För mer information:

Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting, 070-737 44 19

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09