Krisen på Karolinska: Alliansen har satt skattesänkningar före kvalitet i sjukvården

Sommarens neddragningar inom vården i Stockholm har slagit hårt mot både personal och patienter, rapporterar Svenska Dagbladet . Redan i september 2009 riktade Socialstyrelsen mycket skarp kritik mot överbeläggningarna på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. Bland annat tvingades döende patienter och deras anhöriga ligga bakom skärmar i fullbelagda rum. Att detta återigen händer är ett stort misslyckande för vården i Stockholm som den borgerliga landstingsmajoriteten ytterst är ansvarig för.

– Samtidigt som landstinget slösar bort stora pengar på misslyckade projekt, inklusive bygget av NK-express där man redan spräckt budgeten med 60 miljoner kronor, får hälso- och sjukvården inte de pengar man behöver för att kunna erbjuda stockholmarna bästa möjliga vård efter behov, säger Ilija Batljan, finanslandstingsrådkandidat för Socialdemokraterna.

– Situationen är oacceptabel. Planerade operationer ställs in, avdelningarna är överbelagda och personalen går på knäna. Detta är ett stort hot mot patientsäkerheten som måste åtgärdas på en gång, säger Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd för Miljöpartiet.

– För att kunna hålla skatten nere har alliansen tillfört för lite resurser. Läget på Karolinska i Solna är nu katastrofal både för patienter och personal. Fler vårdplatser behövs akut, säger Birgitta Sevefjord, oppositionslandstingsråd för Vänsterpartiet.

Fakta
Larm kom redan 2007 från landstingets allra tyngsta tjänstemän, chefläkare från alla sjukhusen och landstinget egen förvaltning. I rapportern "Akutsjukvårdsplatser inom SLL - nulägesbeskrivning och åtgärdsförslag". Läs rapporten. s. 2 i rapporten: "Neddragningen av vårdplatser de senaste åren har huvudsakligen berott på betydande sparbeting.

Socialstyrelsen rapport 2009 som riktade mycket hård kritik mot överbeläggningarna på Karolinska i Huddinge. Läs rapporten.

Malin Appelgren (S), 070-737 41 64,
Elisabeth Richter (MP), 070-737 45 09,