Låt Stockholm bli ett föredöme

Låt Stockholm bli ett föredöme

Antalet papperslösa invandrare som söker vård hos de frivilliga klinikerna ökar i Stockholm, eftersom de inte tas emot av den vanliga vården. Vi får rapporter om att de frivilliga klinikerna nästan har blivit tvungna att avvisa människor för att trycket blivit för stort. Nu är det dags för Stockholms läns landsting att bli ett föredöme, istället för att vänta på regeringen, säger Helene Öberg (MP).

I en interpellation till landstingsstyrelsens ordförande Torbjörn Rosdahl i dagens fullmäktige ställer Helene Öberg frågor om papperslösas skulder för sjukvård.

– Det är inte rimligt att en papperslös invandrare får en räkning på 25 000 kr för en förlossning, eftersom det knappast kan räknas som en behandling som man kan vänta med tills man fått ordning på sina papper. Det är inte heller acceptabelt att människor i Sverige, vuxna och barn, ska vara utlämnade till frivilliga insatser för att den offentliga vården inte ställer upp. Klinikerna som drivs av volontärer gör ett fantastiskt jobb, men om landstinget gav vård till alla människor på jämlika villkor skulle det inte behövas, säger Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting.

– Eftersom Miljöpartiet och alliansen har träffat en överenskommelse om vård för papperslösa så är det en tidsfråga innan det blir verklighet. Torbjörn Rosdahl (M) vill vänta tills nya tvingande regler kommer från regeringen, vilket kan dröja i två år. För mig är det omänskligt att låta tiden gå när jag ser att människor inte får den vård de behöver, särskilt när vi kommit överens om att vi vill att det ska vara på ett annat sätt, säger Helene Öberg (MP).

För mer information:

Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting, 070-737 44 19

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09